قطره گیر برج خنک کننده

قطره گیر برج خنک کننده در واقع قطعه‌ای است برای گیر انداختن آب مکش شده به سمت خروجی هوا و در عین حال از دریفت شدن آب به بیرون جلوگیری می‌کند. اهمیت کاربرد المیناتور برج خنک کننده در سیستم‌های کولینگ تاور موجب شده است تا کاربران همواره به دنبال بهترین مدل از این محصولات باشند.

قطره گیر چیست؟

قطره گیر که از آن با نام‌ دیگر همچون Drift eliminator نیز یاد می‌شود یک بخش بسیار مهم در سیستم‌های کولینگ تاور است. در واقع بدون بهره‌گیری از یک چکه گیر مناسب نمی‌توان انتظار داشت که پاشش قطره‌های آب به بخش خارجی سیستم ادامه پیدا نکند. احتمالاً با این امر آشنا هستید که جریان آب موجود در برج خنک کننده را می‌توان به سه قسمت مشخص تقسیم‌بندی کرد.

  • نخستین قسمت همان آبی است که به صورت تبخیر و با بهره‌گیری از فرایند ترمودینامیک تبادل گرما به دست می‌آید.
  • بخش دوم نیز آبی خاصی محسوب می‌شود که در قسمت تشتک در برج خنک‌‌کننده قرار می‌گیرد.
  • بخش سوم نیز می‌توانیم به آبی اشاره کنیم که پس از ریزش قطره‌ها بعد از وارد شدن جریان هوا جمع‌آوری می‌شوند.

اگر این دریفت ها توسط تجهیزاتی همچون المیناتور کنترل نشود، قطرات آب با گذشت زمان روی بخش‌های فلزی دستگاه قرار می‌گیرند و موجب پوسیده خواهند شد. این امر به تنهایی منجر به عدم کارکرد صحیح دستگاه و ایجاد هزینه‌های بسیار گسترده برای شما می‌شود. در حالی است که با خریداری چکه گیر که کیفیت مناسبی داشته باشد به‌راحتی چنین مشکل مهمی برای همیشه حل می‌شود. المیناتورها دقیقاً روی پاشنده‌ها جای می‌گیرند و در نزدیکی Fan Deck به فعالیت خود ادامه می‌دهند.


قطره‌ گیرها یک بخش مهم از کولینگ تاور هستند


کاربرد قطره گیر

شبنم گیرها همانند پکینگ مدیا علاوه بر استفاده در برج خنک کننده در ایر واشر ها نیز کاربرد اساسی دارد. چکه گیر ها بدلیل نقش حفاظتی که دارند جزء مهمترترین اجزاء کولینگ تاور به حساب می‌آیند. محل قرار گیری قطره گیر ها بین سیستم پاشش آب و خروجی هوا در برج خنک کننده است که به صورت افقی چیده میشود. تا از خروج قطرات آب به بیرون جلوگیری کند دربرخی موارد که حساسیت بالایی دارند از دو لایه یا بیشتر استفاده می‌شود. شبنم گیر ها در مجرای خروجی هوا بیشتر نقش محافظتی برای اجزاء برج خنک کننده شامل موتور، فن و سیستم انتقال قدرت را دارد.

عملکر قطره گیر برج خنک کننده

فن فایبرگلاس در کولینگ تاور جریان هوا را از لوور ها با فشار معینی به سمت بالا مکش میکند. با این کار مقدار از قطرات ریز که از نازل برج خنک کننده خارج میشود به سمت خروجی دستگاه حرکت می‌کنند این قطرات آب در برخورد با قطره گیر انرژی جنبشی خود را از دست میدهند و با استفاده از نیروی ثقلی خود به سمت پایین حرکت میکنند. با بیان ساده تر میتوان گفت قطره گیرها به ماننده یک تله عمل می‌کنند و از پرتاب آب به بیرون از دستگاه جلوگیری میکنند.

مزایای استفاده از قطره گیر در برج خنک کننده

  • جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب توسط دریفت یا پرتاب قطرات در المیناتور
  • جلوگیری از ورود قطرات به قسمت فن و آسیب به پروانه، موتور و سیستم هوادهی برج خنک کن
  • افزایش طول عمر قطعات سیستم هوادهی با کاهش میزان دریفت در برج خنک کننده
  • کاهش میزان TDS با کاهش دادن میزان پرت آب در کولینگ تاور
  • عدم رسوب‌پذیری و خوردگی در مقابل آب و رطوبت موجود در هوا
  • مقاومت بالا در برابر آفتاب سوختگی و تابش اشعه یووی در گرید پلی پروپیلن
  • مقاومت بالا در برابر اسیدشویی و بخارات اسید موجود در هوا (اسکرابر)

قطره گیر PVC و PP

یک قطره گیر برج خنک کننده باید با بهره‌گیری از متریالی تهیه شود که هم دوام بالایی داشته باشد و هم بتوان با هزینه پایینی از آن بهره برد. از سوی دیگر عملاً امکان ساخت این بخش با استفاده از فلز وجود ندارد؛ زیرا چکه گیر ها همواره تماس مستقیمی با آب دارد و به همین دلیل ممکن است علاوه بر کولینگ تاور، خود قطعه نیز دچار زنگ‌زدگی و پوسیدگی شود.

در این شرایط باید به سراغ متریال‌های قابل‌اعتمادی همچون پی‌وی‌سی و پلی‌پروپیلن برویم. هر دو این متریال‌ها یک گزینه عالی به منظور ساخت قطره گیرها هستند. دلیل اصلی انتخاب PP و PVC را برای ساخت این محصولات می‌توان به مواردی همچون مقاومت بالای هر یک از متریال‌ها و همچنین طول عمر فوق‌العاده‌شان ارتباط داد. به منظور ساخت هر دو این محصولات از ماشین‌آلات خاصی با نام ماشین extruder کمک گرفته می‌شود. در همان ابتدای مرحله ساخت نحوه پوشش‌دهی المیناتور و همچنین ابعاد آن را مشخص می‌کنند تا در زمان نصب هیچ‌گونه مشکل خاصی دراین‌رابطه وجود نداشته باشد.

انواع قطره گیر برج خنک کننده

قطره گیر لانه زنبوری

نوع دیگری از انواع قطره گیر برج خنک کننده که باید به آن اشاره کرد، المیناتور لانه زنبوری است. لانه زنبوری به دلیل طراحی مشابه خود با لانه زنبور بدین نام خوانده می‌شود، البته از این محصول با نام‌های دیگری همچون سلولی نیز یاد می‌کنند. بهره‌گیری از یک ساختار شش‌ضلعی این محصولات را نسبت به قطره گیرهای تیغه‌ای کاملاً متفاوت کرده است. همین ساختار شش‌ضلعی موجب می‌شود تا در زمان مواجه با باد منجر به افت شدید فشار نشود که خود یک مزیت بسیار مناسب برای این محصولات است.

قطره گیرهای زنبوری ساختار کوچک‌تری در مقایسه با تیغه‌ای دارند و به همین دلیل باید در کولینگ تاور های مخصوص منازل مسکونی به کار برده شوند. در حال حاضر این نوع چکه گیر‌ها در بازار کشورمان طرف‌داران بسیار زیادی را به سمت خود جلب کرده است. این موضوع مهم را می‌توان به مواردی همچون قیمت مناسب و همچنین افزایش تعداد کولینگ‌تاورهای مخصوص ساختمان‌های مسکونی مرتبط دانست.


المیناتورها در ابعاد گوناگونی قابل‌ارائه هستند


انواع مختلف قطره گیر لانه زنبوری

قطره گیر برج خنک کننده از نوع لانه زنبوری خود به بخش‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود که هر یک از آن‌ها دارای ساختار ویژه خود هستند.

  • لانه زنبوری گرید ۱ نوعی المیناتور بوده که به دلیل انعطاف بالای خود شناخته شده است.
  • لانه زنبوری گرید ۲ را معمولاً در کولینگ‌تاورهای هیبریدی یا چند عاملی نصب می‌کنند؛ زیرا اینها می‌تواند برای سال‌های متعددی در برابر نور مستقیم آفتاب مقامت خوبی از خود نشان دهد.
  • نوع سوم، یعنی المیناتور لانه زنبوری نوع ۳، نسبت به هر دو مورد قبلی مقاومت پایین‌تری دارد، اما می‌تواند گزینه‌ای عالی برای کولینگ‌تاورهای دارای مدار باز باشد. انتخاب صحیح یکی از این سه مدل در زمره مهم‌ترین مواردی قرار می‌گیرد که باید پیش از خرید به آن توجه کنید.

قطره گیر تیغه‌ای

المیناتور از نوع تیغه ای را متوان به عنوان جدیدترین نوع از این محصولات دانست که به واسطه مزایای خاصی همچون نصب ساده و ساختار خاصی که دارد مورد توجه همگان قرار گرفته است. به منظور ساخت این نوع از شبنم گیرها باید فرآیندهای متعدد سپری شوند تا ورقه‌های مختلف با ظرافتی باورنکردنی در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

Drift eliminators که بدین شکل ساخته می‌شوند می‌توانند برای کاهش دمای آب کولینگ تاور نیز مؤثر باشند و حتی در پاره‌ای از موارد دمای آب را تا دو درجه پایین‌ می‌آورند. این قطره گیرها حتی در زمینه پخش هوای موجود در کولینگ تاور به بهترین شکل ممکن نقش دارند و به همین دلیل می‌توان از آن‌ها به عنوان یک محصول کاملاً کاربردی یاد کرد.

از المیناتور‌ها  تیغه‌ای با نام‌های دیگری همچون قطره گیر سینوسی نیز یاد می‌شود؛ زیرا ساختار آن بر اساس معادله خاص است. توجه داشته باشید که به منظور نصب این نوع المیناتورها به فضای نسبتاً زیادی درون کولینگ تاور نیاز داریم و به همین دلیل عموماً کولینگ‌تاورهای صنعتی بهترین گزینه موجود برای نصب نوع تیغه‌ای به شمار می‌روند.


قطره گیرها باید کیفیت بالایی داشته باشند


هزینه قطره گیرهای برج خنک کننده

قیمت قطره گیر برج خنک کننده همانند پکینگ مدیا باتوجه‌به پارامتر‌های گوناگونی تعیین می‌شود. این پارامترها هر یک به شکل مجزا روی قیمت این محصول فوق‌العاده کاربردی اثرگذار هستند و به همین دلیل نمی‌توان به‌راحتی از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. اولین پارامتری که باید در این زمینه از آن یاد کنیم، متریال به‌کاررفته در آن است. پارامتر بعدی نیز به ابعاد و میزان ضخامت باز می‌گردد. طبیعتاً هرچه میزان این دو مورد افزایش یابد، هزینه تولید المیناتور و در نهایت قیمت آن نیز بیشتر خواهد شد. جالب است بدانید که موارد دیگری همچون وزن قطعه و شرکت تولیدکننده نیز جزو پارامترهای مؤثر روی قیمت هستند.

درهرصورت لازم نیست که نگرانی خاصی دررابطه‌با قیمت قطره گیر برج خنک کننده داشته باشید. ما در شرکت رهاب سازه همواره موقعیتی را فراهم آورده‌ایم که کاربرانمان بتوانند باتوجه‌به میزان بودجه خود بهترین محصول موجود در بازار را خریداری کنند. این امر دررابطه‌با قطره‌ گیرها نیز کاملاً صادق است. اگر بودجه محدودی دارید و یا می‌‌خواهید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید، رهاب سازه را برگزینید.

قیمت انواع قطره گیر برج خنک کننده

قطره گیر لانه زنبوری

قیمت این نوع قطره گیر به شاخصه هایی مختلفی همچون جنس PVC یا PP، ابعاد و ضخامت بستگی دارد. برای مثال قیمت قطره گیر PVC پر مصرف از نوع لانه زنبور با ابعاد ۱۳*۳۰*۱۲۰ با قابلیت تحمل دمای ۶۰ درجه سانتی گراد و ضخامت ۵۰۰ میکرون به ازای هر متر مربع ۱.۲۵۰.۰۰۰ تومان و قیمت قطره گیر PVC با ضخامت ۴۰۰ میکرون به ازای هر متر مربع ۱.۰۰۰.۰۰۰ تومان میباشد.

قطره گیر تیغه ای

قیمت قطره گیر تیغه ای به پارامتر هایی مختلفی همچون جنس PVC یا PP، ابعاد و ضخامت بستگی دارد. برای مثال قیمت تیغه‌ای از جنس PP با قابلیت تحمل دمای ۹۰ درجه سانتی گراد و ضخامت ۹۰۰ میکرون به ازای هر متر مربع ۱.۸۷۰.۰۰۰ تومان میباشد. ولی تیغه ای PVC متر مربعی ۱.۶۹۰.۰۰۰ تومان می‌باشد.


چکه گیر از ایجاد آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌کنند


خرید قطره گیر کولینگ تاور

هیچ فردی نمی‌تواند اهمیت بسیار زیاد قطره‌ گیر کولینگ تاور را دست‌کم بگیرد. بدون این محصولات پاشش ناچیز قطرات آب به‌مرورزمان منجر به پوسیدگی قطعات فلزی موجود در سیستم می‌شوند؛ مشکلی که حل کردن آن نیازمند زمان و همچنین هزینه بالایی است. با خرید قطره گیر برج خنک کننده از شرکت رهاب سازه می‌توانید یک بار برای همیشه خیال خود را راحت کنید. محصولاتی که توسط ما عرضه می‌شوند از استانداردهای جهانی برخوردار هستند و به همین دلیل می‌توانید خیال کاملاً راحتی از بابت کیفیت آن‌ها داشته باشید. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر تنها کافی است با همکاران ما در بخش فروش تماس بگیرید.

۰/۵ (۰ نظر)

محصولات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up