منبع کویل دار | منبع کویلی، قیمت، ایستاده، خوابیده، سازنده

منبع کویل دار یا منبع کویلی را می‌توان جزء مهم‌ترین ابزارهای مربوط به تولید آب گرم دانست. این منبع‌ها که در ظرفیت‌های مختلفی عرضه می‌شوند، به ما کمک می‌کنند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به آب گرم مورد نیاز خود دسترسی داشته باشیم. به این منبع‌ها در زبان لاتین Domestic Hot Water Generator نیز گفته می‌شود. انتخاب یک منبع کویلی موتورخانه که با نیازهای شما تناسب داشته باشد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

منبع کویلی چیست؟

در خانه‌ها یا ساختمان‌های کوچک، برای گرم‌کردن آب از آبگرمکن‌ها استفاده می‌شود.  اغلب شما آبگرمکن‌های گازی را دیده‌اید؛ اما نسل جدید این تجهیزات همان منبع کویلدار است که به‌ وسیله برق یا دیگ آب گرم تولید گرما می‌کند و حرارت آب را به درجه‌ای می‌رساند که نیاز دارید. این سیستم‌ها اغلب در زیرزمین‌ها یا موتورخانه‌ها قرار دارند و آب گرم را به آشپزخانه، حمام یا هر محل دیگری که موردنیاز است، هدایت می‌کنند. گاها در بعضی از موارد از منبع دو کویلی نیز استفاده می گردد که در پایین به آن می پردازیم.


منابع کویل دار دارای مزایای متعددی هستند


طرز کار منبع کویلی

آب سرد شهری از طریق شیر یک طرفه وارد مخزن می‌شود و آب داغ یا بخار تولیدی که توسط بویلر تامین شده با کمک پمپ‌های سیرکولاسیون وارد کویل مسی نصب شده در مخزن می‌شوند و بدلیل اختلاف دمای موجود در منبع تبادل گرمایی صورت می‌گیرد. تماس آب سرد درون مخزن با آب داغ یا بخار درون لوله‌های کویل موجب افزایش دمای مخزن تا حدود ۵۵ الی ۶۰ می‌شود. آب داغ یا بخار موجود در کویل با از دست دادن حرارت خود مجددا به دیگ بر می‌گردد و این چرخه به اینصورت ادامه پیدا می‌کند.

انواع منبع کویلی

منابع کویلی یا Coiled Tank برای استفاده در محیط های مختف شامل خانگی و صنعتی طراحی شده‌اند و از نظر شکل ظاهری به دو دسته ایستاده و افقی تقسیم بندی می‌شود. که با توجه به محل قرارگیری طراحی و ساخت میشود.

منبع کویل دار ایستاده

منبع کویلی ایستاده از ورق گالوانیزه گرم ST37، که کویل آن در قسمت پایین به صورت افقی درون مخزن نصب می‌گردد تولید می‌شود. در ظرفیت‌های بالا به دلیل افزایش فشار در قسمت انتهای و ابتدایی باید ضخامت عدسی‌ها بیشتر از ضخامت بدنه انتخاب گردد. مخازن عمودی دارای پایه است و بر خلاف مخازن افقی که نیاز به شاسی کشی دارند فضای کمتری اشغال می‌کند. مخازن عمودی به خاطر راحتی در نصب، تعویض و تعمیر گزینه مناسب‌تری برای موتورخانه به حساب می‌آید.


کاتالوگ ظرفیت و مشخصات منبع کویلی عمودی تولیدی رهاب سازه ایستاده با ورق ۵-۶


منبع کویل دار افقی

منبع کویلی خوابیده بدون هیچ پایه و نگهدارنده‌ای به مصرف کننده عرضه میشود و در زمان نصب این منبع متناسب با محل قرارگیری پایه و نگهدارنده مناسب اجرا می‌گردد. طرز نصب منابع خوابیده با منابع عمودی متفاوت است، شکل لوله کشی و محل قرارگیری از جمله آنها هستند. این منبع برای موتورخانه‌ها با سقف کوتاه مناسب می‌باشد. جنس عدسی و بدنه آنها از ورق گالوانیزه گرم ST37 تولید می‌شود.


کاتالوگ ظرفیت ومشخصات منبع کویلی افقی تولیدی رهاب سازه افقی با ورق ۵-۶


مزایای منابع کویلدار عمودی نسبت به افقی

 بعضی از تفاوتهای منابع کویلی افقی و ایستاده به شرح زیر می‌باشد:

  • حمل و نقل آسانتر مخازن عمودی.
  • قیمت مناسب‌تر و ارزان تر نسبت به مدل افقی.
  • منبع کویلی ایستاده دارای پایه بوده ولی منبع کویلی افقی نیاز به شاسی دارد.
  • مخزن کویلدار خوابیده قابلیت تولید در سایزهای بالاتری را دارند.
  • اشغال فضای کمتر توسط مخازن عمودی یا ایستاده نسبت به مدل افقی.
  • ایجاد فشار سیال بیشتر جهت گردش آب توسط مخازن ایستاده یا عمودی.
  • مخزن کویل دار افقی بیشتر در کاربری مبدلهای حرارتی شل تیوب کاربرد دارند.
  • مخزن کویل دار عمودی دارای شیر یکطرفه بوده و به لحاظ کارکرد با آب گرم مناسب تر می‌باشد.

اجزای منبع کویل‌ دار

برای این‌که دقیقاً متوجه شوید این سیستم چه عملکردی دارد، لازم است که حتماً بدانید قطعات و اجزای آن چه هستند و هرکدام چه وظایفی دارند، چراکه ایراد در هرکدام از قسمت‌ها می‌تواند منجر به خرابی سایر قسمت‌ها شود. ما در ادامه هر بخش را به‌تفصیل توضیح خواهیم داد. ساخت منبع کویلی بدین صورت میباشد که ابتدا مخزن که شامل عدسی‌ها و قسمت استوانه ای شکل می‌باشد از ورقهای ‏موجود با ضخامت‌های مختلفی که این ضخامت به توجه به حجم منبع تولیدی و درخواست کارفرما تعیین می‌شود. سپس بعد ‏از ساخت هرکدام از قسمت‌ها عملیات جوشکاری انجام میشود تا مخزن آماده نصب کویل و فلنچ شود .عدسی‌های شرکت ‏رهاب سازه  از نوع لبه دار میباشد که باعث افزایش عمر منبع کویل دار می‌شود‎.‎

بدنه

بدنه به صورت استوانه‌ای از جنس ورق گالوانیزه گرم فولاد مبارکه و با دو عدسی با جوش نفوذی ساخته میشود. از عواملی که در تعیین ضخامت ورق منبع تاثیرگذار میباشد، میتوان به ظرفیت منبع کویلی، فشار آبی که درون مخزن، دمای سیال و ضریب خوردگی آبی که درون مخزن مورد استفاده قرار می‌گیرد، اشاره کرد. البته در مدل‌های جدیدتر از پوشش‌های پلیمری هم استفاده می‌شود که هنوز رواج چندانی ندارد.

کویل مسی منبع کویلی

کویل مسی منبع کویل دار به دو صورت U شکل یا حلزونی ساخته میشود. لوله‌های کویل از جنس مس با هنر سیرجان بوده، که بسته به کاربرد و نوع صنعت مورد استفاده تعیین میشود این لوله ها دارای ضخامت‌های ۰.۷، ۰.۹ و ۱.۲۴ میباشد، و سایز لوله‌های مصرفی در کویل مسی ۳/۴ یا همان ۱۹.۵ در نظر گرفته می‌شود.


در ساخت این منبع‌ها از مس استفاده می‌شود


دریچه

برای ظرفیت‌های بالای ۱۵۰۰ لیتری در منابع از یک دریچه منهول بازدید جهت سرویس و اپوکسی درون مخزن استفاده میشود. هزینه تقریبی دریچه برای مخازن چیزی در حدود ۴ میلیون تومان می‌باشد.

بوشن

همواره در بدنه منبع کویل دار بوشن‌های مختلفی را تعبیه می کنند از جمله این بوشن‌ها میتوان به چند مورد اشاره کرد:

  • بوشن ترمومتر
  • بوشن شیر تخلیه
  • بوشن شیر اطمینان
  • بوشن آبگرم برگشتی
  • بوشن ورودی آب سرد شهری
  • بوشن خروجی آبگرم بهداشتی

عایق مخزن

بدنه منابع کویلی از جنس فلز با ورق‌های گالوانیزه میباشد و همانطور که میدانید فلز یکی از رساناهای خوب گرما بوده ‏پس نتیجه گرفته می‌شود که مقداری از گرمای تولید شده در داخل منبع کویل دار از طریق جداره‌ها به بیرون هدایت شود. ‏همواره یکی از راه‌هایی که برای جلوگیری از اتلاف حرارتی در بخش تاسیساتی انجام می‌گیرد عایق کاری بوده که بسیار موثر ‏می‌باشد‎.

مزیت های عایق کاری منبع کویل دار‎

  • کاهش اتلاف حرارتی
  • کاهش دادن مصرف سوخت
  • افزایش عمر بدنه مخزن

رنگ آمیزی منبع کویل دار‎

بعد از اتمامی مراحل ساخت اگر جنس مخزن ساخته شده منبع کویل دار از ورق سیاه باشد وارد پروسه رنگ آمیزی انجام شود که ‏در این مرحله ۳ لایه رنگ اپوکسی به اندازه ۱۲۰ میکرون زده می‌شود و جداره بیرونی مخزن یک لایه رنگ روغنی زده میشود‎.‎ ولی اگر جنس مخزن از نوع گالوانیزه گرم باشد دیگر نیازی به رنگ روغنی نیست و فقط اپوکسی روی محل جوش ها انجام میگیرد.


شماتیک منبع کویلدار

نقشه لوله کشی منبع کویلی


انواع منبع کویل دار از نظر جنس بدنه

منابع کویل دار از ۳ نوع ورق شامل سیاه، کالوانیزه و استیل تولید می‌شود. منابع کویلی این شرکت معمولا از جنس گالوانیزه گرم تولید میشود. چون هم بهداشتی بوده و در مقابل خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم است. در نظر داشته باشید که ورق استیل به خاطر قیمت بالا کاربرد چندانی ندارد در موتورخانه‌های خانگی و صنعتی ندارد مگر در موارد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنیین منابع شرکت رهاب سازه با کیفیت و استانداردهای بالایی تولید میگردد.

منبع کویل دار استیل

از منابع کویل دار استیل در صنایعی که دارای حساسیت بالایی هستند استفاده میگردد. مثلا در مواردی که نباید مخزن دچار خوردگی و ترکیدگی شود که این مشکل سبب به وجود آمدن خسارات بیشتری در سیستم تاسیسات میشود. معمولا در ساخت منابع استیل را از ورق ۳۰۴ استفاده می‌گردد مگر در مواردی که خوردگی بسیار بالا باشد از ورق ۳۱۶ که از مقاومت خیلی بالایی برخوردار است استفاده میشود. این نوع منابع با توجه به اینکه طول عمر بالا دارند، ولی با توجه به قیمت ۴ الی ۵ برابری نسبت به گالوانیزی کاربرد کمی دارند.


منبع کویلدار استنس استیل


انواع منبع کویل دار از نظر شکل ظاهری کویل

کویل منابع کویلی معمولا از مس تولید می‌گردد. ولی در شرایط خاص که میزان خورندگی زیاد باشد از کویل استیل استفاده میشود. شکل ظاهری کویل‌های تولیدی شرکت رهاب سازه به دلیل سرویس و شستو شوی راحت U شکل است. مگر در مواردی که خریدار درخواست کویل مارپیچی یا اسپیرال دارد که این نوع کویل به دلیل سختی در رسوب زدایی و تعمیر و نگهداری پیشنهاد نمیگردد.

منابع کویل دار دو کویله

معمولا منابع کویل دار به صورت تک کویل طراحی و تولید می‌گردد و دربرخی مواقع طبق سفارش یا بر حسب ظرفیت یا محدودیت مکانی به صورت دو کویل تولید شده است. منابع کویل دار دو کویله با ۳ هدف زیر تولید میگردد.

  • منابع کویل دار با ظرفیت‌های بالا به صورت دو کویل ساخته می‌شود به این دلیل که برای انتخاب کویل گرمایشی برای یک مخزن با ظرفیت بالا باید کویل هم به همان میزان بزرگ باشد تا توان گرم کردن سیال داخل مخزن را داشته باشد ولی با توجه به اینکه یک کویل با ابعاد بزرگ و وزن سنگین جهت سرویس و نگهداری و انجام اسیدشویی با مشکل مواجه میگردد. برای رفع این مشکل از دو کویل به صورت موازی استفاده می‌شود.
  • در مناطق گرم حاره‌ای که میتوان از انرژی خورشیدی استفاده کرد میتوان از منابع کویل دار دو کویلی استفاده کرد که یکی از کویلها به پنل خورشیدی متصل باشد و کویل دوم به دیگ حرارتی موتور خانه متصل شود. در صورتی که پنل خورشیدی توان گرم کردن منبع را نداشته باشد، کویل دوم وارد مدار می گردد و گرمایش سیستم را تامین میکند.
  • در شرکتها یا کارخانجات که نیاز مبرم به تامین گرمایش از طریق منبع کویل دار دارند و زمان کافی برای سرویس و تعمیر کویل گرمایشی ندارند از این رو از یک منبع کویل دار دو کویلی استفاده می‌کنند تا کویل دوم به صورت بای پاس استفاده گردد.

جنس منبع کویلی از فولاد ضدزنگ است.


جوشکاری منبع کویل دار‎

جوشکاری مخزن منبع کویل دار اگر از ورق‌های گالوانیزه برای ساخت منبع استفاده شود به روش زیر پودری انجام می‌پذیرد و ‏اگر جنس ورق از استیل باشد جوشکاری توسط جوش آرگون انجام می‌گیرد‎ .‎

استاندارد ساخت منبع کویل دار‎

  1. استاندارد‎ AWS ‎انجمن جوش آمریکا
  2. استاندارد ‎ ASME SEC VIIIجهت ساخت مخازن تحت فشار

بازرسی منبع کویل دار‎

بعد از ساخت منبع کویل دار، تست‌های مختلفی بر روی آن انجام می‌پذیرد از جمله این تست‌ها میتوان به بازرسی جوش و ‏تست هیدرواستاتیک اشاره کرد‎.

مزایای منبع کویلدار نسبت به دوجداره

یکی از مزایای منبع کویلی نسبت به منبع دوجداره، زمان کمتر در تولید آب گرمایشی است و در ابعاد و لیتراژ بالاتر نسبت به منبع دو جداره ساخته میشود. منبع کویلی به دلیل استفاده از یک کویل مسی یو شکل، تبادل حرارتی بهتری نسبت به منبع دوجداره دارد. منبع دوجداره به دلیل اینکه از دوجدار به صورت جوشی ساخته می‌شود، در صورت هرگونه خرابی در جدار زیری امکان تعمیر آن وجود ندارد ولی منبع کویلی در صورت گرفتگی لوله ها به دلیل سختی آب یا سوراخ شدن لوله‌های کویل، تعمیر، سرویس و یا تعویض کویل امکان پذیر می‌باشد.


منبع کویلی

در زمان انتخاب منبع‌ کویل دار به ظرفیت آن توجه داشته باشید


مزایای منبع کویلدار نسبت مبدل صفحه ای

برای به دست آوردن آب گرم مصرفی در موتورخانه میتوان از مبدل صفحه‌ای استفاده نمود اما به دلیل اینکه در این مبدل آب به صورت لحظه ای گرم می شود و به مصرف کننده میرسد و هیچگونه منبع ذخیره ای ندارد، در زمانی که سیستم دچار مشکل شود یا برق قطع شود امکان استفاده از این سیستم وجود ندارد به خصوص در مکان‌هایی که میزان مصرف آبگرم در زمان‌هایی دارای پیک مصرف میباشد، استفاده از مبدل صفحه‌ای به دلیل نداشتن ذخیره آبگرم و بروز نوسان در دمای آبگرم مصرفی توصیه نمی گردد.

از این رو منبع‌ کویلدار به دلیل اینکه آب همیشه در یک دما درون مخزن ذخیره می‌باشد، در صورت قطع شدن گاز و یا برق و یا مشکلات احتمالی، آب گرم تا مدتی درون مخزن وجود دارد و قابل استفاده میباشد. زیرا بدنه منبع کویل دار عایق بوده و از هدر رفتن گرما جلوگیری می‌شود.

مبدل‌های صفحه‌ای به دلیل فاصله کم بین دو صفحه امکان گرفتن رسوب و کاهش راندمان را دارد و باید اسید شویی گردد در صورت سرویس و اسیدشویی نکردن مبدل باعث می‌گردد صفحات مبدل سوراخ یا ازهم جدا شده و دیگر استفاده از مبدل امکان پذیر نمی‌باشد. و همچنین افت فشار در منبع خیلی کمتر از مبدل صفحه‌ای میباشد و تبادل حرارت درون مبدل صفحه‌ای برای تبادل حرارت بخار به آب کارایی صحیح ندارد.

بهترین راه برای جلوگیری از خوردگی منبع و خوردگی کویل مسی که سبب ایجاد هزینه های گذاف می شود بهتر است از دستگاه سختی گیر رزینی استفاده شود.

انتخاب منبع کویلی

انتخاب صحصیح ظرفیت منبع کویلی یکی از دغدغه‌های اصلی برای خرید میباشد. برای انتخاب منبع کویل‌دار مناسب نیازمند داشتن اطلاعاتی به شرح زیر است:

  • کاربری ساختمان
  • تعداد واحدهای ساختمان
  • تعداد نفرات ساکن در هر واحد
  • تعداد حمام و دستشویی هر واحد

همچنین از سوی دیگر باید از افزایش هزینه ها و هدر رفت انرژی جلوگیری کرد. طبق مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان، ظرفیت ذخیره انواع منابع ذخیره آب گرم مصرفی برای واحدهای مسکونی به اینصورت است:

  • آپارتمان تک خوابه: ۷۵ لیتر در ساعت
  • آپارتمان دو خوابه: ۱۱۰ لیتر در ساعت
  • آپارتمان سه خوابه: ۱۵۰ لیتر در ساعت

محاسبه حجم منبع کویل دار

میزان آب گرم ذخیره در مخزن کویلی حجم مخزن را مشخص میکند، که با توجه به میزان مصزف متغییر است محاسبه میگردد. در نظر داشته باشید برای افزایش راندمان، کاهش هزینه گاز مصرفی و افزایش طول عمر سیستم تاسیساتی انتخاب منبع کویل دار صحیح بسیار موثر است. در اینجا با استفاده از دو رابطه زیر میتوان مقدار آب گرم مصرفی و حجم منبع کویلی را تعیین کرد.

ضریب تقاضا×حداکثر مصرف آب گرم (GPH) =مقدار واقعی مصرف آب گرم

ضریب ذخیره منبع×ضریب تقاضا×حداکثر مصرف آب گرم (GPH) =حجم منبع آب گرم

میزان مصرف آب گرم در ساعات مختلف شبانه روز متفاوت است، و از ظریب تقاضا برای محاسبه دقیق‌تر آب گرم مصرفی استفاده میشود. در تایم شب ممکن است به دلیل مصرف بالا، آب مخزن کویلی کاهش پیدا کند و برای جبران آب مصرفی آب سرد وارد منبع شود به همین دلیل حجم مخزن را از مقدار واقعی بالاتر در نظر می گیریم. ضریب ذخیره بسته به مقدار مصرف بین ۰.۶ تا ۱.۲ در نظر گرفته میشود. در نظر داشته باشید دمای مناسب آب گرم مصرفی بین ۳۰ تا ۷۰ درجه سانتی گراد است.

برای محاسبات سر انگشتی  آبگرم مصرفی خانگی و صنعتی ازجدول زیر استفاده می کنیم‎


محاسبات سر انگشتی منبع

با توجه به جدول بالا می توانیم منبع کویل دار مناسب را انتخاب کنیم‎.‎


محاسبه سطح کویل درون منبع کویل دار

(F = 8.33G × ((t2-t1)) / (U.tm

F: سطح جانبی کویل (مسی یا استیل) بر حسب فوت مربع

G: حجم آب لازم جهت گرم شدن بر حسب لیتر در ساعت یا گالن در ساعت

t2: درجه حرارت آب خروجی بهداشتی از دستگاه

t1: درجه آب سرد ورودی به منبع

U: ضریب انتقال حرارت از لوله مسی یا لوله استیل

Ts: درجه حرارت آب گرمایشی از خروجی دیگ

Tm: اختلاف درجه حرارت متوسط بین دما های آب گرمایشی، آب گرم بهداشتی و آب سرد ورودی و از رابطه زیر به دست می‌آید:

Tm= Ts – (t1+t2 / 2)

کاربرد پمپ برگشت در منابع کویلی

یکی از مشکلات استفاده از سیستم موتورخانه مرکزی این است که هنگامی شیر آبگرم مصرفی را باز می­‌نمایید ابتدا آب سرد بوده و پس از گذشت مدت زمانی آب خروجی گرم می­ شود. این امر منجر به هدر رفت بسیار آب، اتلاف زمان و سلب شرایط آسایش می­گردد. در واقع این تاخیر خروج آبگرم به این دلیل است که ابتدا باید آب موجود در لوله ‌ها که سرد شده است تخلیه گشته و سپس آبگرم جایگزین گردد. در صورتی که طول لوله­‌های ارتباطی از منبع کویل دار یا مبدل صفحه‌ای تا مصرف کننده زیاد باشد این مشکل تشدید خواهد شد. با نصب یک پمپ سیرکوله در خط برگشت آبگرم مصرفی، در صورت عدم استفاده از آبگرم، این آب مجددا به منبع بازگشته و در نتیجه بلافاصله پس از باز نمودن شیر، آبگرم مصرفی در دسترس بوده و از اتلاف آب و زمان جلوگیری خواهد شد.

مراحل نصب و راه اندازی منبع کویلدار

  • با توجه به میزان آب گرم مصرفی و بررسی میزان فضای موجود در موتورخانه، ظرفیت منابع کویل دار انتخاب میشود.
  • وجود اقلامی از قبیل شیر تخلیه، شیر اطمینان و شیر رفت و برگشت در مخزن کویل دار ضروری است.
  • لوله متصل به رفت و برگشت را می بایست مطابق با حجم منبع انتخاب کرد.
  • لوله های آب سرد و آب گرم به ترتیب در قسمت پایین منبع و بالای منبع نصب می‌شوند.
  • توجه نمایید شیر اطمینان در دمای حداکثر ۹۹ درجه سلسیوس تنظیم شود.
  • در زمان خرید توصیه می شود به ابعاد منبع توجه لازم را نمایید. ابعاد منبع باید متناسب با درب ورودی موتورخانه انتخاب گردد تا امکان عبور و نصب در محل موتور خانه برای کاربر امکان پذیر باشد.
  • امکان ارائه منابع کویلی با ورق هایی به ضخامت ۵ و ۶ میلیمتر وجود دارد که با توجه به نیاز پروژه قابل تغییر می‌باشد.

منبع کویل دار ایستاده


دلیل ایجاد رسوب در منبع کویل دار

  • اختلاف دمای آب سرد ورودی و آب گرم درون مدار کویل
  • وجود ذرات معلق در آب آب آلوده و کثیف دارای آلایندگی
  • سختی بالا و وجود یون های منیزیم و کلسیم در آب شهرک‌های صنعتی
  • هرچه دبی آب در گردش مدار کویل بیشتر ضریب تشکیل رسوب نیز افزون تر
  • میزان مصرف آب یا به اصطلاح دبی آب سیکل بسته بالا و احتمال گرفتگی به نسبت زیادتر

اهمیت نصب سختی گیر زرینی

نصب دستگاه سختی گیر رزینی برای منابع کویل دار یکی از ضروریترین کارهای مهم می تواند باشد. دستگاه سختی گیر با جلوگیری از رسوب گذاری در لوله ها و قطعات منبع کویلی، موجب افزایش طول عمر و کارایی آنها میشود. رسوب گذاری می تواند باعث کاهش انتقال حرارت، انسداد لوله ها، خوردگی و نشت آب شود. آب بدون سختی موجب انتقال حرارت بالاتری به منبع کویل دار میشود. در نتیجه باعث میگردد که آب سرد با سرعت بالاتر گرم شود. این امر کارایی آنها را افزایش داده و مصرف انرژی را کمتر می‌کند.

قیمت اسید شویی منبع کویل دار

مخزن کویلدار از جمله تجهیزاتی است که در موتورخانه به منظور تولید و ذخیره آب گرم بهداشتی مورد نیاز ساختمان و سایر موارد کاربری دارد. به دلیل تشکیل رسوب لایه‌ای بر روی سطح کویل نوعی عایق جهت جلوگیری تبادل حرارت بر سطح کوئل شکل گرفته و راندمان گرمایشی مخزن کویلی را می‌کاهد.

رسوبات تشکیل شده به تدریج سبب فرایند پوسیدگی و خوردگی سطح مبدل می‌شود. پس از بارگذازی رسوب امکان سرد شدن آب در پیک کاری وجود خواهد داشت. بدین ترتیب توان گرمایشی منبع رفته رفته کاسته می‌شود. معمولا هر دو سال زمان مناسبی برای اسید شویی منبع کویلدار است. از عوامل تشکیل رسوب می‌توان به سختی کل یا (TH) بالای آب و کم بودن ظرفیت کویل اشاره کرد. قیمت اسید شویی منابع کویل دار با هزینه چسب و واشر در منابع کوچک در حدود ۱ میلیون تومان و برای منابع بزرگتر تقریبا ۳ میلیون تومان می‌باشد.

اسید مناسب برای اسید شویی منبع کویلی

اسید شویی فرایندی است که در طی آن فلز پایه تحت اتچ ضعیف، متوسط و یا قوی قرار می‌گیرد. در اسید شویی میبایست از محلول هایی با PH کمتر از ۲ استفاده کرد. در طی این واکنش اکسید فلز با اسید واکنش داده و به نمک فلز و آب تبدیل می‌شود. سپس مجدد فلز با اسید واکنش داده و نمک فلز، هیدرونیم و گاز هیدروژن تولید می‌کند. برای اسید شویی باید از اسید دارای اینهیبیتور (inhibitor) مخصوص مس استفاده تا از خوردگی فلز جلوگیری کنیم. سپس اسید را آهسته و به آرامی با آب مخلوط کرده و PH آن را متناسب با میزان رسوب باقی مانده تنظیم می‌شود.

اگر مبدل حرارتی را یکباره درون اسید فرو ببریم احتمال شوراخ شدن کویل وجود دارد.اگر اسید قوی باشد در قسمت هایی که رسوب آنچنانی وجود ندارد، علاوه بر از بین بردن بقایای جرم شروع به واکنش با فلز پایه خواهد کرد. اینهیبیتور سبب کاهش خوردگی می‌شود ولی آن را به طور کامل متوقف نمی‌کند. بعد از اقدام به اسید شویی منبع را به طور کامل با آب و محلول خنثی شست و شو دهید.

مراحل اسید شویی منبع کویل دار

در این بخش مرحله به مرحله با همدیگر به توضیح روش اسید شویی مخزن کویل دار می‌پردازیم

  • لوله‌های مدار گرمایش صنعتی را از دستگاه جدا
  • شیر هواگیری کویل منبع کویل دار را باز کرده
  • عدسی متحرک را باز نموده
  • به آرامی با قلم و چکش به ناحیه بین عدسی ثابت و کوئل ضربه زده تا بتوان مبدل را خارج
  • در یک محیط باز اقدام به فرایند اسید شویی

گاز اسید، بسیار قوی و خطرناک بوده و می‌توان زیان جدی به ریه‌ها وارد کند. بهتر است از یک ماسک سه لایه یا فیلتردار به هنگام اسید شویی استفاده نمایید.

  • به آرامی اسید را بر روی مبدل ریخته و با یک پیچ گوشتی جرم هارو از آن جدا کنید.
  • بعد از اسید شویی مبدل را به طور کامل با آب شست و شو دهید.
  • زائده‌های محفظه ورودی کویل را با یک فرچه سیمی تمیز نمایید.
  • کوئل را به واسطه واشر معروف به ورود ممنوع با چسب آهن آب بندی بکنید.
  • دهانه عدسی ثابت را دور تا دور به چسب مزدا آغشته کنید.
  • قبل از خشک شدن چسب مبدل را جایگذاری نمائید.
  • پیچ های عدسی‌ها را به صورت ضربدری ببندید.
  • مجدد، اتصالات لوله‌های مدار گرمایش و شیر هوا گیری را نصب کنید.
  • خطوط کلکتور رفت و برگشت را باز کرده تا آب درون کوئل جریان یابد.
  • از طریق شیر هواگیری، هوای درون مبدل را تخلیه نمایید.
  • شیر آب شهری را باز نموده تا منبع وظیفه خود را مانند گذشته انجام دهد.

قیمت اسید شویی منبع کویل دار

محاسبه هزینه‌ی اسید شویی منبع کویلیدار به عواملی نظیر ظرفیت مخزن کویلی، متراژ کویل، مقدار رسوب، مواد مصرفی، فضای موتورخانه و طریقه بست شدن اتصالات به یکدیگر به عبارتی پیچدگی سیستم برهزینه اسید شویی مخزن کویل دار اثر گذار است. این هزینه از ۳۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان بسته به شرایط، متفاوت می‌باشد. علاوه بر موارد فوق برخی هزینه‌ها اضافی ناشی از خرابی‌های احتمالی در هنگام اسید شویی مانند تخریب شدن اتصالات و پیچ مهره می‌باشد. یکی دیگر از عواملی که بر قیمت اسید شویی منبع کویل دار تاثیر گذار است آب بندی نشدن مهره ماسوره و فلنج های مسیر کویل است. برای دستیابی به اطلاعات تکمیلی در جهت اسید شویی منبع کویل دار می‌توانید با تیم فنی مهندسی رهاب سازه برقرار نمایید.


آب گرم حمام از طریق منبع کویل دار تأمین می‌شود.


قیمت منبع کویلی

قیمت منبع کویل‌ دار ۸۰۰ لیتری

منبع کویل‌دار ۸۰۰ لیتری این شرکت از ورق‌های استاندار ۵ و ۶ میلیمتر استفاده می‌گردد و مناسب برای آپارتمان‌های حداکثر ۸ واحدی با متراژهای ۹۰ الی ۱۰۰ مترمربع جهت تامین آب گرم مصرفی می‌باشد. ابعاد مخزن قطر عدسی ۸۲ سانتیمتر در ارتفاع ۱۵۰ با پایه ۱۸۵ سانتیمتر و دارای کویل با سطح حرارتی ۲۰ فوت‌مربع میباشد. سایز ورودی آب گرم کویل ۳ اینچ و سایز ورودی آب سرد ۱/۲ ۱ اینچ است. قیمت مخزن کویلی ۸۰۰ لیتری با ورق ۵ میلیمتر گالوانیزه گرم تقریبا ۳۰ میلیون تومان بوده که با توجه به تغییرات قیمت ارز که موجب تغییر قیمت مس و ورق گالوانیزه می‌شود متغییر است. برای اطلاع از قیمت دقیق منابع کویلی با کارشناسان شرکت رهاب سازه معتبرترین تولید کننده منبع کویل دار تماس حاصل فرمایید.

قیمت منبع کویل‌ دار ۱۰۰۰ لیتری

در تولید منبع کویل‌دار ۱۰۰۰ لیتری از ورق‌های استاندار ۵ و ۶ میلیمتر استفاده می‌گردد و مناسب برای آپارتمان‌های حداکثر ۱۰ واحدی با متراژهای ۹۰ الی ۱۰۰ متر مربع جهت تامین آب گرم مصرفی می‌باشد. ابعاد مخزن قطر عدسی ۹۴ سانتی‌متر در ارتفاع ۱۵۰ با پایه ۱۸۵ سانتیمتر و دارای کویل با سطح حرارتی ۲۷ فوت مربع میباشد. سایز ورودی آب گرم کویل ۳ اینچ و سایز ورودی آب سرد ۲ اینچ است. قیمت مخزن کویلی ۱۰۰۰ لیتری با ورق ۵ میلیمتر گالوانیزه گرم ۳۶.۹ میلیون تومان بوده که با توجه به تغییرات قیمت ارز که موجب تغییر قیمت مس و ورق گالوانیزه می‌شود متغییر است. برای اطلاع از قیمت دقیق منابع کویل دار با کارشناسان شرکت رهاب سازه بزرگترین تولید کننده منبع کویل دار تماس حاصل فرمایید.

قیمت منبع کویل‌ دار ۱۵۰۰ لیتری

منبع کویلی ۱۵۰۰ لیتری گروه تولیدی رهاب سازه از ورق‌های استاندار ۵ و ۶ میلیمتر استفاده می‌گردد و مناسب برای آپارتمان‌های حداکثر ۱۵ واحدی با متراژهای ۹۰ الی ۱۰۰ متر مربع جهت تامین آب گرم مصرفی می‌باشد. ابعاد مخزن قطر عدسی ۱۱۰ سانتی متر در ارتفاع ۱۵۰ با پایه ۱۸۵ سانتی متر و دارای کویل با سطح حرارتی ۳۵ فوت مربع میباشد. سایز ورودی آب گرم کویل ۳ اینچ و سایز ورودی آب سرد ۲ اینچ است. طبق مشخصات گفته شده قیمت مخزن کویلی ۱۵۰۰ لیتری با ورق ۵ میلیمتر گالوانیزه گرم ۴۷.۷ میلیون تومان بوده که با توجه به تغییرات قیمت ارز که موجب تغییر قیمت مس و ورق گالوانیزه می‌شود متغییر است. برای اطلاع از قیمت دقیق منابع کویلی با کارشناسان شرکت رهاب سازه معتبرترین تولید کننده منبع کویل دار تماس حاصل فرمایید.

قیمت منبع کویل دار ۲۰۰۰ لیتری

در تولید منبع کویل‌دار ۲۰۰۰ لیتری از ورق‌های استاندار ۵ و ۶ میلیمتر استفاده می‌گردد و مناسب برای آپارتمان‌های حداکثر ۲۰ واحدی با متراژهای ۹۰ الی ۱۰۰ متر مربع جهت تامین آب گرم مصرفی میباشد. ابعاد و مشخصات مخزن قطر عدسی ۱۱۴ سانتی‌متر در ارتفاع ۲۰۰ با پایه ۲۳۵ سانتیمتر و دارای کویل با سطح حرارتی ۵۵ فوت مربع می‌باشد. سایز ورودی آب گرم کویل ۴ اینچ و سایز ورودی آب سرد ۲ اینچ است. قیمت مخزن کویلی ۲۰۰۰ لیتری تولیدی شرکت رهاب با ورق ۵ میلیمتر گالوانیزه گرم و دریچه منهول تقریبا ۶۶.۷ میلیون تومان بوده که با توجه به تغییرات قیمت ارز که موجب تغییر قیمت مس و ورق گالوانیزه می‌شود متغییر است. برای اطلاع از قیمت دقیق منابع کویلی با کارشناسان مجرب این شرکت تماس حاصل فرمایید.

قیمت منبع کویل‌ دار ۳۰۰۰ لیتری

در ساخت مخزن کویلی ۳۰۰۰ لیتری از ورق‌های استاندار ۵ و ۶ میلیمتر استفاده می‌گردد و مناسب برای آپارتمان‌های حداکثر ۳۰ واحدی با متراژهای ۹۰ الی ۱۰۰ مترمربع جهت تامین آب گرم مصرفی میباشد. ابعاد مخزن ۳۰۰۰ لیتری شرکت رهاب سازه به قطر عدسی ۱۴۰ سانتیمتر در ارتفاع ۲۰۰ با پایه ۲۳۵ سانتی‌متر و دارای کویل با سطح حرارتی ۷۵ فوت مربع می‌باشد. سایز ورودی آب گرم کویل ۴ اینچ و سایز ورودی آب سرد ۲ اینچ است. قیمت مخزن کویلی ۳۰۰۰ لیتری با مشخصات بالا با ورق ۶ میلیمتر گالوانیزه گرم و دیچه منهول تقریبا ۸۹.۹ میلیون تومان بوده که با توجه به تغییرات قیمت ارز که موجب تغییر قیمت مس و ورق گالوانیزه می‌شود متغییر است.


این منبع‌ها را می‌توان در محیط‌های گوناگونی به کار گرفت


طراحی و ساخت منبع کویلی

گروه تولیدی صنعتی رهاب سازه  یکی از بزرگترین تولید کننده گانه منبع کویل دار، منبع انبساط، فیلترشنی، سختیگیر، مبدل‌های حرارتی و منبع دو جداره با بهترین کیفیت و استاندارد های روز دنیا میباشد. این شرکت از تنوع بسار بالایی در تولید تجهیزات گرمایشی و تصفیه آب دارد و تمامی محصولات این مجموعه دارای گارانتی و تضمین کیفیت است، همچنین شما میتوانید هنگام خرید از نحوه تولید محصولات مورد نظر بازدید فرمایید. کارشناسان مجرب این شرکت از راههای ارتباطی ذکر شده آماده مشاوره قبل از خرید منبع کویلی می‌باشند.

همین‌ الان آب خانه خود را با این منابع گرم کنید

آب گرم یکی از نیازهای اساسی در زندگی است. برخی از ساختمان‌ها از آبگرمکن‌های گازی برای این کار استفاده می‌کنند، اما با پیشرفت علم، امروزه از دستگاه‌هایی استفاده می‌شود که به‌جای گاز از برق و عناصر مقاومتی برای گرم‌کردن آب استفاده می‌کنند.

منبع کویلدار یکی از تجهیزاتی است که برای ساختمان‌های تجاری کوچک یا منازل استفاده می‌شود. روش کار آن به این صورت است که آب سرد از دریچه ورودی وارد میشود و در اثر مجاورت با کویل مسی که حرارت تولید می‌کنند، گرم می‌شود. برای اینکه بتوانید محصولات باکیفیتی تهیه کنید، لازم است تا سری به سایت رهاب سازه بزنید و از آن بازدید کنید.

۵/۵ (۱ نظر)

محصولات مرتبط

۲ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام‌ شبتون بخیر مطالب منبع کویلی سایتتون رو مطالعه کردم خیلی تکمیل بود خیلی تکمیل بود ما می خواین از منبع ۲ کویله استفاده کنیم ایا هر دو کویل رو باید به دیگ وصل کنیم یا می تونیم از انرژی دیگه ای استفاده کنیم؟؟؟

    پاسخ
    • سلام بسیار مفتخریم از بازدید شما از سایت ما اولا منبع دو کویله در جاهایی که فضای زیادی برای منبع بزرگتر نیست و حرارت بیشتری می خواییم کاربرد داره در ضمن شما می تونین از کویل دوم به عنوان آب گرم انرژی خورشیدی هم استفاده کنید تا در مصرف سوخت صرفه جویی کنید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up