برج خنک کننده | کولینگ تاور، فایبرگلاس، قیمت برج خنک کننده

در حالت کلی وظیفه اصلی برج های خنک کننده رهاب سازه کاهش میزان دمای آب در گردش کندانسور سیستم‌های تهویه مطبوع صنعتی است. برج خنک کننده یا cooling tower را می‌توان بهترین گزینه موجود در این رابطه دانست. در برج‌‌ها ریزش آب روی پکینگ‌ها باعث پخش شدن آب شده که این کار موجب کاهش سرعت جریان عبور آب و افزایش سطوح مرطوب در نتیجه تبادل حرارت کافی بین جریان آب و هوای ورودی به برج خنک کننده که سبب کاهش دمای آب کولینگ تاور میشود. این برج‌ها وظیفه دارند تا آب خنک مورد نیاز دستگاه‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تهیه کنند. شناخت ساختار کلی و همچنین انواع مختلف این محصول به شما کمک می‌کند تا گزینه مناسبی را از بین محصولات متنوع موجود در بازار انتخاب کنید. قیمت برج خنک کننده به پارامترهای مختلفی بستگی دارد که برای بدست آوردن آن احتیاج به انجام محاسبات دارد.


انتخاب یک برج مناسب منجر به کاهش مصرف انرژی می‌شود


برج خنک کننده یا کولینگ تاور چیست؟

در یک جمله میتوان گفت که برج خنک کننده ، یک منبع تولید کننده آب خنک مورد نیاز برای صنایع مختلف است. آب سرد تولید شده بوسیله این منبع برودتی، مجدداً گرمای تولیدی تجهیزات را جذب و آن را به هوا منتقل می‌کند. این فرآیند، در واقع تبادل انرژی در یک چرخه تکراری میباشد که دمای فعالیت دستگاهای صنعتی را دائماً ثابت نگه می‌دارد. این دستگاه سرد کننده و تبریدی با فراهم کردن دائم آب سرد می‌تواند گرمای چیلرها، دیگ ها یا کوره‌ های القایی را بگیرد. کاهش دائمی دمای ماشین آلات و جذب گرمای آنها یک دغدغه بزرگ در تضمین ثبات سیستم به شمار می‌ آید.

شاید بپرسید که گرمای مربوط به کاهش دمای آب چه می‌شود؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت که با استفاده از ابزارهای خاصی در ساختار داخلی برج‌های خنک کننده، گرمای مورد نظر توسط «هوای خشک» خارج می‌شود.

همین امر موجب می‌شود تا بتوان برج‌های خنک‌کننده را یک ابزار مخصوص انتقال انرژی گرمایی در بین آب و هوا دانست. در واقع، انرژی گرمایی موجود در آب به وسیله همین برج‌ها به هوا انتقال می‌یابد. باید به این امر اشاره کنیم که کاهش دمای آب به منظور اتلاف انرژی نیست؛ زیرا انرژی مربوطه به هوا انتقال می‌یابد و همان‌ طور که می‌دانید، طبق اصل پایستگی انرژی، انرژی هیچ‌گاه از بین نمی‌رود،‌ تنها از حالتی به حالت دیگر تبدیل می‌شود.

چرا از برج خنک کننده استفاه میکنیم؟

به طور قطع، برای بسیاری از کاربران این پرسش به وجود می‌آید که آیا در محیط‌هایی با دمای پایین نیز باید از این دستگاه‌ها استفاده کرد؟ در پاسخ به این پرسش لازم است که ضرورت بهره‌گیری از برج خنک کننده را با یکدیگر بررسی کنیم. احتمالاً با این امر آشنا هستید که کلیه دستگاه‌های صنعتی در طول فعالیت خود بعد از یک بازه زمانی خاص به شدت گرم می‌شوند. این گرما دلایل مختلفی دارد که از آن میان می‌توان به قانون ترمودینامیک و تبدیل انرژی حرکتی به انرژی گرمایی اشاره کرد. میزان بسیار کمی از گرمای مذکور توسط خود دستگاه به محیطی که دستگاه در آن قرار گرفته است، انتقال می‌یابد. این مقدار گرما بسیار اندک است و واقعاً نمی‌توان آن را جدی گرفت.

اگر گرمای مذکور حتی در محیط‌هایی که میزان دمای محیط اطراف پایین است، دفع نشود، به مرور زمان آسیب‌های بسیار بدی به دستگاه‌های صنعتی وارد می‌شود. دلیل تمامی آسیب‌های مذکور نیز عدم کاهش دما است. با بهره‌گیری از سیستم گردش آب خنک می‌توان این گرما را به راحتی‌ هرچه ‌تمام‌تر رفع کرد.آبی که توسط برج خنک کننده تولید می‌شود، توسط سیستم‌های انتقال آب به این دستگاه‌ها منتقل می‌شود و پس از دریافت گرمای مذکور به برج‌‌های خنک‌کننده اولیه باز می‌گردد. در برج دوباره آب خنک می‌شود و یک بار دیگر به سمت دستگاه‌‌ها می‌رود. این روند در طول کل فعالیت دستگاه‌های صنعتی انجام می‌گیرد تا دستگاه‌ها به خاطر وجود گرما هیچ آسیبی نبینند.


این محصولات دارای قطعات جانبی بسیار زیادی هستند


دستگاه‌های استفاده‌ کننده از برج‌های خنک کننده

حال که با کاربرد اصلی برج خنک کننده آشنا شدیم، بهتر است به کلیه دستگاه‌هایی بپردازیم که می‌توان به وسیله برج‌های خنک‌کننده دمای آن‌ها را کاهش داد. از جمله این دستگاه‌ها باید به مواردی همچون کوره‌های ذوب از نوع القایی و قوسی، دستگاه‌های خاصی به نام چیلرها همچنین انواع مختلف توربین‌ها اشاره کرد.

کلیه دستگاه‌های فوق در زمان انجام فعالیت‌های مورد نظر، گرمای بسیار زیادی را ایجاد می‌کنند. بهترین روش برای کاهش اما بهره‌گیری از سیستم آب خنک است. این امر نیز بدون بهره‌گیری از برج‌های خنک کننده امکان‌پذیر نخواهد بود. شایان ذکر است که در سال‌های اخیر از این برج‌های برای کاهش دمای آب در مواردی همچون کمپرسورهای هوا و حتی دیگ‌های بخار نیز استفاده می‌شود. علاوه بر این موارد، می‌توان از برج‌های خنک کننده برای کاهش دمای آب در توربین‌های گازی نیز استفاده کرد. وجود گرمای بسیار بالا در آب گردشی موجود در دستگاه‌های مورد نظر منجر به وجود آمدن یک لایه مه در قسمت خروجی برج‌های خنک‌کننده می‌شود، البته این موضوع هیچ‌ گونه تأثیر منفی خاصی روی کاهش دما ندارد و نیاز نیست که کاربران در این زمینه نگرانی خاصی داشته باشند.

برج خنک کننده چیلر

شاید تعجب کنید، اما امکان استفاده از برج خنک کننده برای کاهش دمای چیلرهای تهویه هوا نیز وجود دارد. امروزه در اکثر مناطق مسکونی و اداری، بیشتر کاربران به جای استفاده از روش‌های سنتی برای کاهش دمای چیلر، به استفاده از برج‌ خنک‌ کننده با روی آورده‌اند. این امر می‌تواند به کاربران کمک کند تا در زمینه کاهش کلی هزینه‌های تهویه هوا موفق‌تر عمل کنند.

گرمایی که از محیط درون ساختمان توسط چیلر جذب می‌شود، می‌‌تواند موجب خراب شدن قطعات درونی آن شود. با استفاده از یک برج خنک‌کننده مناسب می‌‌توان به طور کامل از این امر جلوگیری کرد، البته این موضوع در زمانی صحت دارد که نسبت به انتخاب برجی متناسب با نیازهای خود اقدام کرده باشید. انتخاب برج‌هایی با ظرفیت بیش از حد نه تنها تأثیر مثبتی در زمینه کاهش دمای چیلر نخواهد داشت، بلکه ممکن است موجب کاهش بیش از حد دما و در نتیجه، فریز شدن قطعات درونی چیلر شود. علاوه بر این، چنین موضوعی باعث اتلاف بخش بزرگی از انرژی خواهد شد. به همین دلیل، توصیه می‌شود که در هنگام خرید این محصولات حتماً هدف و میزان کاهش دمای مورد نظر خود را به خوبی محاسبه کنید.

نحوه کار برج خنک کننده چیلر

برج خنک کننده به دو روش اصلی تقطیر و تبخیر آب کار می‌کند. در این دو روش آب به صورت مداوم از برج عبور می‌کند، به‌ وسیله‌ی هوا خنک و حرارت آب از بین می‌رود. در نهایت آب خنک‌ شده مجددا در چیلرها استفاده می‌شود. این فرآیند بر اساس اصول تبخیر و تقطیر، به صورت مداوم و با کمک سیستم‌های مکانیکی و الکتریکی انجام می‌شود.

چالش‌ها و نگهداری برج خنک کننده چیلر

اصلی ترین چالش‌ها و نکات مهم در نگهداری برج خنک کننده چیلر عبارتند از:

  • رسوب‌گذاری در داخل برج که می‌تواند باعث کاهش کارایی آن شود.
  • احتمال انسداد و رسوب‌گذاری در لوله‌های آب درون برج.
  • نیاز به تنظیمات و نگهداری مناسب اجزاء مکانیکی برج.
  • برای رفع این چالش‌ها، نگهداری دوره‌ای و منظم بر روی برج خنک کننده چیلر ضروری است.

شباهت برج‌های خنک‌کننده با چیلرها

برج خنک کننده را می‌‌توان از لحاظ ساختاری شبیه به چیلرها دانست. همان‌‌ طور که می‌دانید، چیلرها وظیفه دارند تا آب برگشتی موجود در محیط‌هایی همچون کوره‌های ذوب فلزات را به دمای پایینی برسانند. این امر موجب می‌شود تا تجهیزات مربوط به کوره به دلیل دمای بسیار بالای آن آسیب فیزیکی خاصی نبینند. برج‌های خنک‌کننده نیز دقیقاً به همین منظور ساخته می‌شوند. آن‌ها وظیفه دارند تا با استفاده از یک عمل تبخیری موجب کاهش میزان دمای آب در دمای مورد نظر کاربر شوند. شاید این امر ساده به نظر برسد، اما بدون بهره‌گیری از ساختاری خاص و ابزار پیشرفته امکان‌پذیر نخواهد بود.

میزان کاهش دمای آب در این تجهیزات بستگی به موارد مختلفی دارد که مهم‌ترین آن‌ها، شرایط کلی محیط مربوطه است. به عنوان مثال؛ در محیط‌های که دمای کلی اقلیم بالا است، کاهش دمای آب به وسیله برج خنک کننده نیازمند انرژی بیشتری خواهد بود. بسیاری از افراد برج‌های خنک‌کننده را در دسته ماشین‌های سرمایشی قرار می‌دهند. با توجه به نوع عملکرد آن‌ها می‌توان این تصمیم را یک تصمیم درست دانست. امروزه بهره‌گیری از این محصولات در کلیه محیط‌های صنعتی به یک لازمه اساسی تبدیل شده است.


این برج‌ها را باید در محل مناسب نصب کرد


انواع برج خنک کننده بر اساس شکل ظاهری

‏برج خنک کننده با استراکچر مکعبی

این مدل از کولینگ‌تاور دارای ظاهر مکعب مستطیل بوده و بسیار فضای کمتری نسبت به ‏برج مدور اشغال می‌نماید. کولینگ‌تاور مکعبی را می‌تواند هم به صورت مدارباز، مداربسته و یا هیبریدی تولید و طراحی گردد. کولینگ ‏تاور مکعبی دارای سیستم پاشش آب ثابت و بسیار کم رسوب می‌باشد که سیستم پاشش در این برج ها از نوع مربع پاش یا دایره پاش ‏می باشد. برج خنک کننده مکعبی به دلیل داشتن ارتفاع زیاد و سیستم پاشش آب منظم دارای راندمان بالاتری نسبت به کولینگ تاور ‏گرد می‌باشد. سیستم‌های برودتی مکعبی امروزه در بیشتر صنایع بزرگ و همچنین در تهویه مطبوع کاربرد فراوانی دارد‎.‎

مزیتهای برج خنک کننده مکعبی ‏

  • رسوب گرفتگی کمتر در تجهیزات داخلی همچون نازل و پکینگ مدیا
  • اشغال فضای کمتر به دلیل نداشتن فضای پرت و اضافی
  • راندمان بالاتر و کاهش دمای بیشتر آب
  • تعمیر و نگهداری آسان‌تر به دلیل داشتن پنل دسترسی
  • ارسال و حمل بسیار سریع، کم هزینه و آسوده
  • دارای مخزن آب سرد بزرگتر نسبت به مدلهای مخروطی

‏برج خنک‌کننده با استراکچر مخروطی یا استوانه ای

کولینگ تاور مدور یا گرد یکی از قدیمی ترین طرح‌های تولیدی بسیاری از ‏شرکتهای تولید کننده به حساب می‌آید. یکی از مشخصه‌های اصلی آن سیستم پاشش آب دوار دارای اسپرینکلر یا آب پخش کن به ‏حساب می‌آید. ابعاد بزرگ استوانه‌ای شکل و ارتفاع کم نسبت به مدل مکعبی از دیگر مشخصات بارز آنها محسوب میشود. بیشترین ‏کاربرد این نوع در انواع ساختمان‌های مرتفع به منظور توازن گرمایی در کندانسور چیلر میباشد‎.‎

مزیتهای برج خنک کننده استوانه‌ای یا مدور

  • نصب آسان در محل پروژه
  • مکندگی بهر هوا بدلیل داشتن لوورهای بزرگتر ‏
  • صدای کمتر فن یا پروانه و گردش آسان تر و بهینه هوا
  • قیمت پایین تر و اقتصادی تر بودن نسبت به تیپ مکعبی

امروزه برج خنک کننده مکعبی به دلیل راندمان بالاتر ،جایگیری بهتر ، هزینه نگهداری کمتر به دلیل خرابی اسپرینکلر و ‏حتی قیمت پایین‌تر به دلیل مصرف کمتر رزین و الیاف در ساخت آن جایگزین بهتری برای کولینگ تاور استوانه‌ای می‌باشد.

دسته بندی برج خنک کننده بر اساس نوع جریان هوای ورودی

انواع کولینگ تاور بر اساس نوع جابجایی هوا به چهار دسته اصلی جریان طبیعی، مکانیکی، مخالف و القایی تقسیم می‌شود. در صورتی که انتقال هوا در کولینگ تاور به وسیله وزش باد انجام شود، به آن برج خنک کننده طبیعی یا اتمسفریک گفته می‌شود. و همچنین اگر ایجاد جریان هوا توسط یک فن مکنده یا دمنده القا شود به آن برج خنک کننده جریان اجباری یا القایی می‌گوییم.


نوع برج مورد نظر باید با نوع کاربرد شما متناسب باشد.


برج خنک کننده جریان طبیعی

یکی از مرسوم ترینه انواع سیستم برودتی در ظرفیت های بسیار بالا برج خنک کننده اتمسفریک می باشد. به عبارتی ساده کولینگ تاور جریان طبیعی از جریان هوای اتمسفر بدون استفاده از فن، آب را خنک می‌کند. طراحی برج خنک کننده اتمسفریک قالباً به صورت تجربی صورت می پذیرد و بسیاری از صنایع مختلف با صرف کمترین هزینه سعی در طراحی دستی سیستم برودتی را دارند.

در برج خنک کننده اتمسفریک، آب گرم خروجی از کندانسور به وسیله یک پمپ به قسمت فوقانی منتقل شده و از آنجا به وسیله نازل به داخل برج پاشیده می‌شود. از دلایل اصلی در راندمان برج خنک کننده اتمسفریک عمدتا به میزان پودر شدن آب و سرعت میزان تماس آب در کولینگ تاور جریان طبیعی بستگی دارد. برای حصول راندمان بالا در برج خنک کننده اتمسفریک وجود پاشش خوب در نازل یا افشانک شرط کافی می‌باشد. مقدار و سرعت هوای گردشی در کولینگ تاور اتمسفریک نیز به سرعت باد بستگی دارد.

به این دلیل ظرفیت برودتی انواع برج خنک کننده جریان طبیعی با تغییر میزان جریان طبیعی هوا یا همان سرعت باد تغییر می‌کند. برج‌های اتمسفریک، همواره در فضای آزاد قرار می‌گیرند بطوری که هوا بتواند آزادانه در آنها جریان داشته باشد. این مدل از انواع برج خنک کننده معمولاً در محیط‌های کاملاً باز و در نقطه‌ای با بیشترین سرعت باد نصب می‌شود.

برج خنک کننده جریان مکانیکی

در این نوع برج خنک کن هوا بوسیله فن درون دستگاه به جریان می‌ افتد، هم فن ملخی و هم فن سانتریفیوژ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع کولینگ تاور عملکرد موثرتری نسبت به جریان طبیعی دارد، انرژی بیشتری به دلیل استفاده از پروانه مصرف می‌کند در نتیجه هزینه بالاتری خواهد داشت.

برج خنک کننده جریان متقاطع و جریان مخالف

در برج خنک کننده جریان متقاطع مسیر برخورد آب و هوا به صورت متقاطع است و در برج خنک کننده جریان مخالف مسیر برخورد آب و هوا در جهت مخالف یکدیگر است. در هر دو نوع دستگاه آب گرم پس از خنک شدن در تشت دستگاه جمع آوری می‌ شود.

برج خنک کننده جریان القایی و اجباری

در این مدل از انواع برج خنک کننده جریان هوا توسط ایجاد یک جریان مکانیکی در هوا ایجاد می‌شود. کولینگ تاور جریان القایی بر اساس نوع و جهت ورود و خروج هوا به دو دسته دمنده و مکنده تقسیم می‌شود. ظرفیت های برودتی پایین این مدل از انواع خنک کننده آب در داخل فضای بسته نیز می‌تواند قرار گیرد.

به لحاظ اینکه در برجهای خنک کننده اجباری میتوان هوای بیشتر و سرعت زیادتر فن استفاده نمود، ظرفیت آن‌ها به ازای ابعاد فیزیکی برابر، از برج‌های خنک کن اتمسفریک به مقدار قابل ملاحظه‌ای بیشتر خواهد بود. در این مدل از انواع برج های خنک کننده از سطوح خیس شده جهت تبادل حرارت بیشتر تحت عنوان پکینگ نیز استفاده می‌شود و راندمان این مدل از انواع کولینگ تاور به مراتب از انواع کولینگ تاور اتمسفریک بیشتر خواهد بود. به طور کلی برج خنک کن جریان القایی ۳۰ تا ۷۰ درصد انرژی کمتری نسبت به برج با جریان اجباری مصرف می‌ کند.

انواع برج خنک‌ کننده بر اساس سیستم گردش آب

همان ‌طور که در ابتدای متن گفته شد، برج خنک کننده دارای مدل‌های مختلفی است. هر یک از این مدل‌ها دارای ساختار خاص خود هستند. این امر شاید در نگاه اول موجب سردرگمی کاربران شود، اما باید توجه داشته باشید که همین تنوع موجب می‌شود تا کاربران بتوانند گزینه متناسب با نیاز خود را انتخاب کنند. برخی از مهم‌ترین مدل‌های این محصول عبارت‌اند از:

برج‌ خنک‌کننده مدار باز

در این نوع کولینگ تاور از ویژگی تماس مستقیم آب و هوا برای کاهش میزان دمای آب ورودی استفاده می‌شود. در این مدل ۱.۵ تا ۲ درصد تبخیر آب وارد هوای ورودی میشود. این موضوع موجب مرطوب شدن هوای اطراف یا اشباع شدن آن می‌گردد. بخاطر همین موضوع به این مدل کولینگ تاور مرطوب یا خیس نیز گفته می‌شود. آب خروجی از افشانک یا اسپرینکلر شروع به ریزش بر روی پکینگها کرده و از سوی دیگر در تماس با هوا دچار کاهش دما میگردد.

برج‌ خنک‌کننده مدار بسته

در این نوع از کولینگ تاور، آب در یک چرخه تماماً بسته (Close) در تماس با هوای خشک محیط سرد می‌گردد. از این رو این نوع سیستم برودتی را خشک می‌نامند. به دلیل تماس غیر مستقیم آب با هوای خشک، دمای آب تحت تاثیر دمای محسوس اقلیم جوی قرار دارد. این تجهیز دارای شبکه‌های لوله ی مسی و فینهای آلومینیوم تحت عنوان کویل فیندار میباشد. آب در گذر از این شبکه‌های لوله‌ای کویل در تماس با هوای فن یا پروانه، سرد می‌گردد.

برج‌ خنک‌کننده مختلط یا هیبریدی

این برج را می‌توان مخلوطی از برج‌های خنک‌کننده مدار باز و برج‌های خنک‌کننده مدار بسته دانست. جریان اصلی سیال آب در گذر از سطوح نفوذ حرارتی کویل توسط یک جریان ثانویه پاششی قرار می‌گیرند. در این تماس، گرما توسط نفوذ و هدایت گرمایشی از آب گرم کویل به آب سرد مدار پاششی انتقال می‌یابد. مزیت بزرگ این مدل کاهش دمای آب تا نزدیکی دمای مرطوب محیط طی یک سیکل بدون تبخیر است. این سیستم برودتی در عین حال رسوب گرفتگی به شدت کمتری نسبت به انواع کولینگ تاور مدار باز دارند.

دسته بندی برج خنک کننده براساس متریال بدنه

برج خنک کننده فایبرگلاس

فایبرگلاس امروزه بیشتر تولیدات صنعتی را معطوف خود کرده است. استفاده از صنعت کامپوزیت در ‏تولید قطعات فایبرگلاس از نوع (‏‎ (fiber reinforce polymer‏ می‌باشد. فایبرگلاس به معنی الیاف شیشه مقاوم شده با پلاستیک ‏می‌باشد که از دو عنصر الیاف و رزین تشکیل می‌گردد. به بیانی ساده‌تر ساختار کامپوزیت بدنه متشکل است از الیاف تقویت شده با ‏رزینهای پلی‌استر است. قطعات فایبرگلاس بدنه ابتدا در قالب مورد نظر تحت پوشش الیاف، رزین، اروزیل و تیتان قرار می‌گیرد. بعد از ‏گذشت مدت ژل تایم و پخت از قالب اولیه جداسازی میشوند. به منظور پخت و فرآوری نهایی، قطعات بدنه را در تماس با تابش مستقیم ‏نور خورشید قرار می‌دهند.‏

 نوع الیاف و رزین بکار رفته در ساخت قطعات فایبرگلاس بیشترین تاثیر را در کیفیت نهایی بدنه می‌گذارد.‏

الیاف فشرده فایبرگلاس مورد استفاده در برج خنک کننده در دو تیپ کلی حصیری و سوزنی در قطعات بدنه به کار میرود. ترکیب این ‏دو الیاف در تولید قطعات بدنه موجب افزایش مقاومت نهایی سازه کامپوزیتی می‌شود. البته الیاف‌های پودری نیز به عنوان پرکن در ‏لایه‌های آخر سبب ضد نفوذ شدن بدنه در مقابل آب می‌شود. تولید قطعات بدنه فایبرگلاس باید مطابق با استانداردهای لازم صورت ‏پذیرد تا کیفیت مورد انتظار را داشته باشد. برج خنک کننده فایبرگلاس امروزه عمدتاً در دو تیپ مکعبی و مخروطی تولید و عرضه ‏می‌گردد. این دستگاه جایگزین بسیار عالی برای انواع کولینگ‌تاور بتنی و فلزی در صنعت به شمار می‌رود. قسمت‌های مختلف بدنه ‏فایبرگلاس این نوع شامل فن استک، پنل، لوور، ستونی و تشتک می‌باشد.‏

مزایای برج خنک کننده فایبرگلاس

  1. لرزش کم و فرکانس ارتعاش پایین‌تر به دلیل دمپ عالی ارتعاشات توسط الیاف شیشه
  2. دسترسی آسان به بخشهای داخلی همانند پکینگ، قطره گیر، نازل و آب پخش کن
  3. عدم پوسیدگی در مقابل جریان آب در داخل و گرد و غبار در بیرون
  4. عدم نفوذ پذیری گرمایشی و جذب حرارت توسط نیروی تابشی خورشید
  5. عدم رسوب پذیری در مقابل تبخیر آب و افزایش مواد محلول
  6. قابلیت اسیدشویی بدنه و رسوب زدایی تجهیزات داخلی
  7. سبک و دارای قابلیت حمل و جابجایی آسوده و راحت

کولینگ تاور فایبرگلاس


برج خنک کننده بتنی یا (برج خنک کننده نیروگاه)

کولینگ تاور بتنی (‏concert cooling tower‏) دارای یک سازه تمام سیمانی به شکل مکعبی یا به ‏شکل هذلولی می‌باشد. سیستم هوادهی در این تجهیز به خصوص عموماً سیستم دمش یا مکش القایی از نوع ‏axial‏ میباشد. سیستم ‏هوادهی این سیستم‌های برودتی شامل یک فن محوری دمنده بزرگ یا چند فن محوری مکنده کوچک می‌باشد. این نوع بیشتر در ‏نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌های بزرگ دیده می‌شود و به همین دلیل به آن ، برج خنک کن نیروگاهی نیز گفته می‌شود. امروزه نوع بتنی ‏عمدتاً برجها برای صنایعی که دارای دبی آب بالایی می‌باشند کاربرد فراوان دارد.‏

معایب کولینگ تاور‌های بتنی

  1. وزن بسیار زیاد و سنگینی بیش از حد بدنه و استراکچر اصلی
  2. عدم قابلیت حمل و جابجایی و تغییر مکانی محل نصب
  3. هزینه بسیار زیاد سازه عمرانی بتنی
  4. سرعت ساخت پایین سازه سیمانی
  5. مصرف آب بسیار زیاد به دلیل عملکرد ضعیف تبادل حرارت
  6. رشد جلبک و میکرو ارگانیسم‌ها و باکتری‌های داخل تشتک بتنی

کولینگ تاور بتنی


برج خنک کننده فلزی گالوانیزه یا استیل

بکارگیری بدنه فلزی به نظر گزینه هوشمندانه ای جهت جلوگیری از اتلاف وقت در تولید ‏دستگاه محسوب می‌شود. بدنه فلزی بکار رفته با ایجاد پوشش‌های مناسب می‌تواند مقاومت کافی در برابر رسوب و خوردگی را داشته ‏باشد. برج خنک کن با بدنه فلزی قالباً از متریال فولاد گالوانیزه یا استنلس استیل تولید و عرضه می‌شود. کولینگ‌تاور فلزی عموماً ‏دارای یک چارچوب و اسکلت فلزی به صورت چند پارچه می‌باشد. استراکچر و فریم اصلی دستگاه توسط پیچ و مهره اسمبل (مونتاژ) ‏می‌گردد. برجهای خنک کننده فلزی بیشتر توسط شرکت شرکتهای بالتیمور و سارآفرین در گذشته تولید و عرضه می‌شدند. امروزه به ‏دلیل معایب زیاد طراحی این مدل سیستم های برودتی منسوخ شده‌اند.‏

معایب کولینگ تاور‌های فلزی

  1. رسوب و خوردگی بدنه فلزی در مقابل جریان آب
  2. وزن بسیار بالا و سنگین بودن بیش از حد
  3. عدم حمل و جابجایی آسان به دلیل سنگینی بیش از حد قطعات فلزی
  4. عدم دسترسی آسان به اجزای داخلی به دلیل زنگ زدگی اتصالات
  5. رشد جلبک ، لجن و میکروارگانیسم ها و کاهش کیفیت آب سرد خروجی
  6. جذب و نفوذ آسان انرژی گرمایی تابشی حاصل از تابش نورخورشید
  7. ایجاد سر و صدای زیاد به دلیل ارتعاش بدنه و نوع سیستم‌های هوادهی نامرغوب

برج خنک خنک کننده فلزی


مهم‌ترین قطعات برج‌های خنک کننده

قطعات برج خنک کننده را می‌توان به دو بخش قطعات اصلی و قطعات جانبی تقسیم‌بندی کرد. هر یک از این موارد دارای کارکرد اساسی خود هستند و در واقع، عملکرد هماهنگ همه این قطعات منجر به کارکرد صحیح برج‌های مزبور خواهد شد. در این بخش به برخی از قطعات اصلی این محصولات و همچنین کارکرد آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

اجزاء تشکیل دهنده کولینگ تاور

الکتروموتور

احتمالاً با این امر آشنا هستید که از الکتروموتور در دستگاه‌هایی همچون برج‌های خنک‌کننده برای تأمین توان مورد نیاز برای گردش فن یا هرگونه مولد الکتریکی دیگر استفاده می‌شود. توان کلی برج مورد نظر رابطه مستقیمی با توان الکتروموتور دارد. در واقع، هرچه توان الکتروموتور افزایش یابد، توان کلی برج از نظر خنک‌کنندگی نیز افزایش خواهد یافت.

پروانه یا همان FAN

فن موجود در برج خنک کننده وظیفه دارد تا هوای موجود در برج را با سرعت بالایی منتقل کند. این امر موجب کاهش دمای کل برج خواهد شد. در صورتی که فن فایبرگلاس دچار مشکل شود،‌ دمای برج به شکل نامناسبی افزایش می‌یابد و در نتیجه، ممکن است حتی قطعات درون خود برج مانند الکتروموتور دچار آسیب‌دیدگی‌های بسیار جدی شوند. توصیه اصلی آن است که در صورت وجود مشکل در فن یا در بازه‌های زمانی خاص، نسبت به تعویض این بخش اقدام شود.


نمونه پروانه برج خنک کننده


بخش کاهنده سرعت

اگرچه الکتروموتور وظیفه دارد تا توان مورد نیاز برج را به نحو احسن تأمین‌ کند،‌ اما در مواردی نیز لازم است که میزان کل توان برج در کسری از ثانیه کاهش یابد. برای کاهش میزان توان مزبور بدون آسیب‌دیدگی الکتروموتور از قطعه خاصی به نام کاهنده سرعت یا SPEED REDUSER استفاده می‌شود. این ابزار می‌تواند موجب کاهش سرعت زاویه‌ای الکتروموتور نیز شود که خود یک امر بسیار مهم است.

پکینگ مدیا

یکی از  اصلی‌ترین و مهم‌ترین قطعه در بین قطعات کولینگ تاور، پکینگ مدیا میباشد که به آن سطوح تبادل حرارتی نیز گفته میشود. این قطعه وظیفه افزایش سطح انتقال حرارت را بر عهده دارد و با این کار نرخ تبادل گرما را افزایش میدهد. پکینگ برج خنک کننده به گونه‌ای طراحی شده است که آب وارد شده را تا حد امکان در سطوح گسترده پخش میکند و معمولا از جنس PVC، سرامیک، پلی اتیلن و یا پلی پروپیلن میباشد. پکینگها به دو دسته فیلم و اسپلش تقسیم می‌شوند. پکینگ فیلم دارای عملکرد آبشاری میباشد و پکینگ اسپلش به شکل پاششی عمل می‌کند. متداول‌ترین و رایج‌ترین نوع پکینگ، لانه زنبوری و از جنس PVC می‌باشد.


پکینگ مدیا

پکینگ مدیا تولیدی رهاب سازه جهت برج خنک کننده


قطره گیر

قطره گیر برج خنک کننده یکی از ‏بخش‌های بسیار مهم در سیستم‌ کولینگ تاور است. در واقع بدون بهره‌گیری از یک قطره گیر مناسب ‏نمی‌توان انتظار داشت که پاشش قطره‌های آب به بخش خارجی سیستم ادامه پیدا نکند. ‏قطره گیر برج خنک کننده عمدتا از مواد پلیمری و ۲ متریال پلی وینیل کلراید (PVC) و پلی پروپیلن (PP) ساخته می شود تا در برابر خوردگی، زنگ زدگی و رسوب از مقاومت کافی برخوردار باشد. قطره گیرها معمولا قبل از پروانه و بعد از سیستم توزیع آب نصب می شوند. قطره گیر برج خنک کننده با تغییر دادن ناگهانی جریان هوا، باعث افت فشار هوا شده و مانع عبور قطرات آب می شود. همچنین از پرتاب شدن آنها به بیرون برج جلوگیری می کند. چکه گیر برج خنک کننده اصولا در قسمت بالایی پاشنده ها و قسمت ابتدایی فن یا پروانه قرار می گیرد.‏


قطره گیر تولیدی رهاب سازه جهت کولینگ تاور


فیل‌ها (FILLS)‌

در بعضی از برج‌های خنک‌کننده از چندین مدل سیال استفاده می‌شود. این امر موجب می‌شود تا فرایند کاهش دمای آب در گردش با سرعت بهتری انجام شود. فیل‌ها وظیفه دارند تا ارتباط مناسبی را بین این بخش‌های مختلف ایجاد کنند. تعداد فیل‌های مورد استفاده در برج خنک کننده رابطه مستقیمی با ظرفیت کلی برج دارد.

نازل

باید به این امر توجه داشته باشید که این نوع نازل با نازل‌های عادی مورد استفاده در چیلرهای صنعتی متفاوت است. اگر بخواهیم به وظیفه اصلی این نوع نازل‌ها اشاره کنیم، باید بگوییم که این نازل‌ها باید جریان آب گرم ورودی را به نحوی تقسیم کنند که برج‌‌های خنک‌کننده بتوانند بدون نیاز به استفاده بیش از حد انرژی، دمای آب گرم مربوطه را کاهش دهند.


جنس نازل ها پلی پروپیلن می‌باشد.


بست‌ها

برای اتصال نازل‌ها به سایر قطعات داخلی درون برج خنک کننده از بست‌ استفاده می‌شود. این نوع بست‌ها معمولاً از نوع بست کمربندی هستند؛ زیرا بست کمربندی دارای استحکام بسیار بیشتری نسبت به سایر بست‌های موجود در بازار است.


بست کمربندی برای نازل


لوله‌های درونی

هیچ نوی برجی را نمی‌توانید پیدا کنید که در آن از لوله‌های ویژه انتقال سیالات استفاده نشده باشد. این لوله‌ها باید استحکام بسیار بالایی داشته باشند و بتوانند در برابر آب گرم از خود مقاومت خوبی نشان دهند. در صورتی که استحکام لوله‌های مذکور مناسب نباشد، ممکن است پس از ورود آب گرم دچار آسیب‌دیدگی شوند و به سایر قطعات برج آسیب برسانند.

در برج‌های خنک‌کننده مختلف از انواع متنوعی لوله استفاده می‌شود. برخی از این برج‌ها دارای لوله‌های فلزی و برخی دیگر نیز دارای لوله‌های پی وی سی هستند. به طور معمول، اگر دمای آب گرم ورودی بیش از حد عادی باشد، بهتر است از لوله‌های فلزی استفاده شود.

کویل

کویل یکی از مهم‌ترین قطعات اصلی برج‌های خنک‌کننده امروزی محسوب می‌‌شود. این محصول وظیفه دارد تا سطح مؤثر انتقال انرژی گرمایشی از آب به هوا را ایجاد کند. در صورت اختلال در عملکرد این قطعه، کل برج مربوطه کارایی خود را از دست می‌دهد. جنس کویل‌های مورد استفاده در کولینگ تاور از نوع استیل یا گالوانیزه و یا از نوع کویل مسی می باشد.


کویل برج خنک کنند

کویل مسی برج مداربسته گروه تولیدی رهاب سازه


تشتک یا Basin

برای گردآوری آب سرد تولید شده، از بخشی به نام تشتک یا basin استفاده می‌شود. هرچه ظرفیت کلی برج‌های مورد نظر بیشتر باشد، حجم کلی تشتک نیز افزایش می‌یابد. مواد اولیه مورد استفاده برای تولید این بخش اهمیت بالایی دارد و بهتر است از فلز باشد.

بدنه

کلیه لوازم و ادوات مربوط به برج‌های خنک‌کننده باید درون محفظه خاصی به نام بدنه قرار بگیرند. جنس بدنه معمولاً از آلیاژهایی است که توان مقاومتی بالایی در برابر شرایط محیطی مختلف دارند. از جمله این مواد می‌توان به ورق‌های گالوانیزه یا حتی استنلس استیل اشاره کرد. بدنه برج نقش مهمی در زمینه افزایش طور عمر مفید محصول ایفا می‌‌کند؛ به همین منظور، توصیه می‌شود همواره به سراغ محصولاتی بروید که دارای بدنه مناسبی باشند.

شیر تخلیه

در بعضی از شرایط، کاربر باید کل آب موجود در برج خنک کننده را در مدت زمان کوتاهی و با سرعت بالایی به صورت کامل تخلیه کند. به همین منظور، یک شیر تخلیه خاص در قسمت انتهایی برج مورد نظر تعبیه می‌شود. با فعال کردن این شیر، آب موجود در کلیه انشعابات و لوله‌های درون بدنه برج به شکل کامل خارج می‌شوند. شیر تخلیه دارای ضامن خاصی است تا فقط در شرایط اضطراری بتوان آن را به صورت کامل باز کرد.

فلنچ ورودی

فلنچ ورودی نیز یکی از مهم‌ترین بخش‌های مربوط به برج‌های خنک‌کننده امروزی محسوب می‌شود. این همان بخشی است که اجازه می‌دهد آب برگشتی از دستگاه‌های مختلف به درون برج وارد شود. امکان تنظیم میزان آب ورودی از طریق همین بخش در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

فلنچ خروجی

فلنچ خروجی کارکردی شبیه به فلنچ ورودی دارد، اما به طبع، برای خارج کردن آب برگشتی به دستگاه‌ها استفاده می‌شود. آبی که وارد فلنچ ورودی می‌شود، دمای بالایی دارد، در حالی که آب خارج شده از فلنچ خروجی به شکل مناسبی خنک شده است.


در زمان انتخاب این محصولات حتماً از مشاوران ویژه کمک بگیرید


محاسبه ظرفیت برج خنک کننده

قابلیت برج خنک کننده در دفع انرژی گرمایی از سیال آب و انتقال آن به هوا توان برودتی یا ظرفیت سرمایشی نامیده می‌شود. به هر میزان ‏این توان برودتی بیشتر باشد پتانسیل دستگاه در کاهش دمای آب بهتر خواهد بود. نوع مایع خنک‌شونده، دبی در گردش و اختلاف ‏دمای ورودی و خروجی محل قرار گیری از عوامل اصلی تعیین ظرفیت به حساب می‌آیند. البته میزان رطوبت نسبی و ارتفاع از سطح دریا نیز عوامل دیگر در شرایط کارکرد هستند.

در نظر داشته باشید برای انتخاب ظرفیت مناسب کولینگ تاور حداکثر اختلاف دمای  آب ورودی و خروجی از برج خنک کننده (ΔT) همواره کمتر از اختلاف دامای ورودی و دمای مرطوب باشد، هرچقدر اختلاف دمای ‏مرطوب ‏‎(Wet Bulb Temperature)‎‏ با دمای رنج (ΔT) بیشتر باشد ظرفیت دستگاه پایین‌تر می‌آید.‏

روش اصلی محاسبه ظرفیت کولینگ تاور

اصلی‌ترین و دقیقترین روش برای محاسبه ظرفیت کولینگ‌تاور استفاده از معادله ترمودینامیکی (‏Q=M*C*delta T‏) میباشد. پارامترهای تعیین کننده ظرفیت برج خنک کنندهبه شرح زیر است:

  • M: دبی جرمی سیال در گردش
  • C: نوع سیال خنک‌شونده و تعیین ظرفیت گرمایشی ویژه در فشار ثابت
  • delta T: دمای ورود و خروج سیال (دمای خروجی محدود به دمای مرطوب)‏

جدول ظرفیت برج خنک کننده رهاب سازه

محاسبه ظرفیت کولینگ تاور


محاسبه براساس ظرفیت و نوع چیلر

برای محاسبه ظرفیت برج خنک کننده اگر چیلر از نوع جذبی باشد توان کولینگ تاور را ۲ برابر ظرفیت چیلر در نظر میگیریم ولی ‏اگر چیلر از نوع تراکمی آب خنک باشد توان برج خنک کننده را ۳۰ درصد بیشتر از ظرفیت چیلر در نظر می‌گیریم.‏

منظور از تن تبرید در برج خنک کننده چیست؟

بارها شنیده‌اید که ظرفیت دستگاه چیلر معادل ۱۰۰ تن یا ۲۰۰ تن می‌باشد. در بیشتر سیستمهای سرمایشی کلمه “تن تبرید” را ‏معادل توان سرمایی در خنک‌سازی آب تعریف می‌کنند. لفظ تن را در این اصطلاح مهندسی، خلاصه شده کلمه تن تبرید یا تن سرمایی ‏می‌دانند که یکی از واحدهای انتقال حرارت حساب می‌شود. تن سرمایی در اصول ترمودینامیک معیار سنجش قدرت دستگاه‌های برودتی ‏به شمار می‌آید. واحد جابجایی انرژی در زمان یعنی تن تبرید (‏TR‏) هم ارز یکاهایی همچون ‏KW‏ و ‏BTU/H‏ است. هر تن تبرید برابر با ‏‏۳.۵۱ کیلووات و برابر با ۱۲ هزار پوند انرژی بر ساعت محاسبه میگردد.‏

رسوب گرفتگی در برج خنک کننده

رسوب‌گرفتگی قطعات داخلی کولینگ تاور یکی از عمده مسائل اجتناب ناپذیر در تجهیزاتی که در تماس با آب هست محسوب می‌شود. این موضوع در طی عمر کاری این دستگاه ممکن است به صورت متوالی ایجاد مشکل نماید. در تمامی برجهای خنک کننده اعم از مدارباز چه مدل کانترفلو و چه مدل کراس فلو  بیشتر رسوب گرفتگی به دلیل تبخیر آب تشکیل میشود. دلیل اصلی این موضوع هم افزایش تغلیظ مواد محلول در آب گردشی به شمار می‌آید. رسوبات تشکیل شده عموماً از جنس آهک بوده و به رنگ سفید و قهوه ای روشن در میان شیارهای پکینگ و قطعات جانبی دیگر تشکیل می‌شوند.

رسوبات آهکی تشکیل شده در بخش های داخلی بیشتر به دلیل املاح سنگین آب همچون کلسیم، منیزیم و کاتیون های فلزی و نمکی تشکیل می‌شود. مهمترین راهکار برای جلوگیری حداکثری از رسوب گیری قطعات استفاده از دستگاه سختی گیر آب قبل از سیستم های تبرید است که این کار سبب کاهش هزینه های نگهداری و افزایش عمر کولینگ تاور می‌شود.


رسوب گیری پکینگ کولینگ تاور


راهکارهای اصلی برای جلوگیری از رسوب گرفتگی عبارتند از:

  • تنظیم دقیق بلودان یا تخلیه آب غلیظ از قسمت تشت
  • کاربرد نازل‌ کولینگ تاور پاشش آب با خاصیت آنتی کلاگ
  • تزریق آب Make up با کیفیت بالا یا به صورت سختی گیری شده
  • استفاده از الیاف نانو پودری و نانو فایبر در بافت اصلی قطعات بدنه
  • انتخاب برج خنک کننده با سیستم خنک کاری هیبریدی و کاهش میزان تبخیر آب
  • استفاده از پکینگ مدیا یا پوشال خنک کننده آنتی باکتریال و ضد رسوب همانند پکینگ نت اسپلش
  • استفاده از فلیترهای فلزی یا غیر فلزی در بخش ورودی هوا که سبب ممانعت از ورود گرد و غبار موجود در هوا می‌شود
  • عدم کاربری تجهیزات فلزی و کاهش میزان زنگ زدگی و عدم تلفیق مواد رسوبات سنگین ناشی از لوله ها یا اتصالات فلزی

نگهداری و محافظت از برج خنک کننده

مرحله نگهداری از یک دستگاه برودتی همانند برج خنک کننده یکی ازمهمترین اقدام پس از نصب و راه اندازی آن می باشد. اگر این عملیات به صورت صحیح صورت پذیرد اثرات بسیار مفیدی بر سیستم خواهد داشت. نگهداری و محافظت از برج سبب افزایش طول عمر قطعات داخلی و جانبی آن می‌گردد. اگر اصول نگهداری این دستگاه به درستی رعایت نگردد سبب بروز مشکلات فراوانی خواهد شد.

مرسوم ترین مشکلات به وجود آمده در صورت عدم رعایت اصول نگهداری

  • تخریب قطعات داخلی و کاهش عمر تجهیزات همانند پکینگ، فن، نازلها و یا قطره گیرها
  • آفتاب سوختگی قطره گیرها یا المیناتورها به دلیل عدم نصب صحیح و مطلوب نبودن مکان و موقعیت نصب
  • رسوب گرفتگی شدید و انسداد مجراهای توزیع آب همانند لوله‌ها و انشعابات داخلی، آب پخش کن و افشانک‌ها
  • مسدود شدن شیارهای بین ورق‌های پکینگ مدیا و کاهش سطح موثر انتقال حرارت به خاطر مطلوب نبودن آب جبرانی

قیمت برج خنک کننده

قیمت برج خنک کننده فایبرگلاس بسته به نوع مدار باز یا مداربسه بودن بسیار متفاوت است باتوجه به وجود کویل مسی در برج‌های مدار بسته و پمپ‌های سیرکولاسیون قیمت این نوع از برج‌ها بسیار بالاتر از برج‌های مدار باز میباشد؛ در حالت کلی قیمت برج خنک کننده فایبرگلاس براساس قالب مخروطی، مکعبی تعیین می‌گردد برآورد هزینه‌های مورد نیاز برای طراحی و ساخت برج‌های خنک کن فایبرگلاس باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت. پارامترهایی نظیر:

  • جنس فن
  • برند موتور
  • نوع قطره گیر
  • نوع رزین و الیاف
  • جنس پکینگ مدیا
  • جنس لوله ها ونازل
  • آبکاری قطعات فلزی
  • ضخامت بدنه و تشتک

را میتوان به عنوان اصل مهم و تاثیرگذار برای قیمت گذاری برج خنک کننده در نظر گرفت. بسیاری از خریداران درصدد دریافت لیست قیمت بروز برای کولینگ تاور هستند. ولی بدلیل متغیربودن قیمتها و سفارشی بودن محصول، موضوع ارائه قیمتهای بروز کاتالوگی، گاهاَ با چالشهایی روبرو می‌شود.

قیمت برج خنک کننده پر کاربرد

قیمت برج های خنک کننده متداول در صنعت تزریق پلاستیک و کوره های القایی

به طور کلی قیمت کولینگ تاور بسته به کیفیت و مقدار متریال مورد استفاده در ساخت آن، نوع مکعبی و یا مخروطی بودن، مونتاژ یا دمونتاژ بودن دستگاه بستگی دارد. در صنعت تزریق پلاستیک و کوره های القایی بدلیل حساسیت دستگاه‌ها به رسوب گذاری باید از آب بدون سختی یا آب مقطر استفاده کرد. به همین دلیل کولینگ تاور های مرسوم در این صنعت می بایست از نوع مدار بسته باشد که در پایین به قیمت چند نمونه از پرکاربرد‌ترین آنها می‌پردازیم

قیمت برج خنک کننده ۲۰ تن مدار بسته

قیمت کولینگ تاور ۲۰ تن مدار بسته فایبرگلاس مکعبی با جریان مخالف و شاسی آب کاری شده همراه با کویل مسی ۶ ردیف به متراژ ۸۰ متر لوله مسی ۵/۸ با ضخامت ۰.۶۳ میلیمتر، دارای پمپ سیرکولاسیون ۱ اسب بشقابی الکتروژن و سیکل مدار باز مطابق جدول گروه تولیدی رهاب ساره که در بالا نمایش داده شده قیمتی در حدود ۷۵ میلیون تومان دارد. برای مشاوره در زمان خرید با کارشناسان شرکت رهاب سازه در ارتباط باشید.

قیمت برج خنک کننده ۴۰ تن مدار بسته

قیمت برج خنک کننده ۴۰ تن مدار بسته فایبرگلاس مکعبی با جریان مخالف و شاسی آب کاری شده همراه با کویل مسی ۸ ردیف به متراژ ۱۵۰ متر لوله مسی ۵/۸ با ضخامت ۰.۶۳ میلیمتر، دارای پمپ سیرکولاسیون ۱ اسب دائم کار ۱۶۰ – ۴۰ و سیکل مدار باز مطابق جدول گروه تولیدی رهاب ساره که در بالا نمایش داده شده قیمتی در حدود ۱۳۵ میلیون تومان دارد. برای اطلاع دقیق قیمت در زمان خرید و مشاوره درست برای انتخاب بهتر با گروه تولیدی رهاب سازه تماس حاصل فرمایید.

قیمت برج خنک کننده ۶۰ تن مدار بسته

قیمت کولینگ تاور با تناژ ۶۰ تن مدار بسته فایبرگلاس مکعبی با جریان مخالف و شاسی آب کاری شده همراه با کویل مسی ۸ ردیف به متراژ ۲۲۸ متر لوله مسی ۵/۸ با ضخامت ۰.۶۳ میلیمتر، دارای پمپ سیرکولاسیون ۱ اسب دائم کار ۱۶۰ – ۴۰ و سیکل مدار باز مطابق جدول گروه تولیدی رهاب ساره که در بالا نمایش داده شده قیمتی در حدود ۱۶۵ میلیون تومان دارد. برای اطلاع دقیق در زمان خرید با کارشناسان این شرکت تماس حاصل فرمایید.


قیمت این محصولات به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد


قیمت برج های خنک کننده متداول در صنعت تقطیر

در صنعت تقطیر استفاده از برج های مدارباز مرسوم است که بسته به تعداد دیگ متفاوت است. برای مثال اگر از ۲ دیگ صنعتی استفاده شود باید ۱ دستگاه کولینگ تاور ۶۰ تن تهیه شود ولی اگر از ۶ تا دیگ سنتی استفتده شود همین ظرفیت کافی است. برج های متداول در این صنعت از نوع ۲۰، ۴۰ و ۶۰ تن است.

قیمت برج خنک کننده ۲۰ تن مدار باز

قیمت کولینگ تاور ۲۰ تن مدارباز فایبرگلاس مکعبی با جریان مخالف و شاسی آب کاری شده، مطابق جدول گروه تولیدی رهاب ساره که در بالا نمایش داده شده قیمتی در حدود ۳۳ میلیون تومان دارد. برای مشاوره در زمان خرید با کارشناسان شرکت رهاب سازه در ارتباط باشید.

قیمت برج خنک کننده ۴۰ تن مدار بسته

قیمت برج خنک کننده ۴۰ تن مدار باز فایبرگلاس مکعبی با جریان مخالف و شاسی آب کاری شده، مطابق جدول گروه تولیدی رهاب ساره که در بالا نمایش داده شده قیمتی در حدود ۵۲ میلیون تومان دارد. برای اطلاع دقیق در زمان خرید با کارشناسان این شرکت تماس حاصل فرمایید.

قیمت برج خنک کننده ۶۰ تن مدار بسته

قیمت کولینگ تاور با تناژ ۶۰ تن مدار باز فایبرگلاس مکعبی با جریان مخالف و شاسی آب کاری شده، مطابق جدول گروه تولیدی رهاب ساره که در بالا نمایش داده شده قیمتی در حدود ۶۳ میلیون تومان دارد. برای اطلاع دقیق قیمت در زمان خرید و مشاوره درست برای انتخاب بهتر با گروه تولیدی رهاب سازه تماس حاصل فرمایید.

سخن پایانی

امروزه استفاده از برج‌های خنک کننده برای کاهش دمای آب مورد نیاز دستگاه‌های صنعتی به یک ضرورت تبدیل شده است. این محصولات که در مدل‌های مختلفی به کاربران عرضه می‌شوند، یک انتخاب عالی در این زمینه به شمار می‌آیند. جهت انتخاب یک برج خنک کننده مناسب باید فاکتورهای مختلفی از جمله حجم مورد نظر و همچنین میزان دمای مورد نیاز را در نظر گرفت. با انتخاب یک برج مناسب می‌توانید از بابت تهیه آب با دمای پایین در مدت زمان بسیار کم اطمینان خاطر داشته باشید و علاوه بر این، در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید. برای محاسبه، طراحی و انتخاب دقیق‌تر کولینگ‌تاور میتوانید با کارشناسان مجرب شرکت رهاب سازه تماس حاصل فرمایید.

۵/۵ (۱ نظر)

محصولات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up