تی دی اس سنج

با وجودی که آب درست مثل کریستال شفاف به نظر می‌رسد، ذرات میکروسکوپی بسیار ریزی در آن وجود دارند. دستگاه تی دی اس سنج ابزاری است که می‌تواند برخی مواد خاص را در آب تشخیص دهد و در تعیین کیفیت آب به شما کمک کند. برای تهیه این محصول و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با گروه تولیدی رهاب سازه تماس بگیرید.

تی دی اس سنج برای آب آشامیدنی

شاید با دیدن ظاهر آب آشامیدنی احساس کنید کاملاً تمیز است، اما ذرات میکروسکوپی بسیاری در آن وجود دارند که با چشم دیده نمی‌شوند. چه آب آشامیدنی خود را مستقیم از سیستم آب شهری دریافت کنید و چه سیستم تصفیه جداگانه‌ای برای آن داشته باشید، باز هم این ذرات بسیار ریز را در آن مشاهده خواهید کرد. این ذرات با عنوان تی‌دی‌اس یا کل جامدات محلول شناخته می‌شوند. با وجود این‌که برخی از این مواد مزه ناخوشایندی به آب می‌دهند یا باعث ناسالم‌بودن آن می‌شوند، برخی از آن‌ها برای بدن مفید هستند.

برای این‌که بدانید کدام‌یک از این تی‌دی‌اس‌ها در آب آشامیدنی منطقه شما یافت می‌شوند و به چه مقداری در آب وجود دارند، نیاز به یک دستگاه تی دی اس سنج دارید. در ادامه این مطلب نشان می‌دهیم تی‌دی‌اس‌سنج چگونه کار می‌کند و چرا می‌تواند برای کسانی که نگران کیفیت آب آشامیدنی خود هستند انتخاب هوشمندانه‌ای باشد.



تی دی اس سنج چگونه کار می‌کند؟

تی‌‌دی‌اس‌سنج دستگاه کوچکی است که به کمک آن می‌توانید میزان سختی آن را بسنجید. در حقیقت، این دستگاه می‌تواند مقدار کل یون‌های محلول در آب را به شما نشان دهد. برای کارکردن با این دستگاه می‌توانید آب را داخل درپوش آن بریزید یا این‌که مستقیماً دستگاه را داخل ظرف آب بگذارید؛ سپس باید چند ثانیه منتظر بمانید تا دستگاه بتواند میزان سختی آب را مشخص کند.

می‌دانیم که یون‌ها رسانایی آب را زیاد می‌کنند؛ بنابراین، دستگاه تی دی اس سنج از روی میزان رسانایی آب، میزان جامدات محلول در آب را تخمین می‌زند. در واقع، این دستگاه به‌جای این‌که مستقیماً مقدار مواد جامد محلول در آب را اندازه‌گیری کند، فقط میزان رسانایی این مواد را اندازه می‌گیرد. هرچه مقدار رسانایی بیشتر باشد به این معناست که مواد محلول بیشتری در آب وجود دارند.

دستگاه تی دی اس سنج برای انجام این کار، جریان الکتریکی کوچک و بی‌خطری را در بین نمونه آب برقرار می‌سازد و منتظر چگونگی پیش‌رفتن جریان الکتریکی می‌ماند؛ سپس نتیجه را به مقیاس غیرمستقیمی تبدیل می‌کند و به شما نشان می‌دهد.



خواندن کل جامدات محلول در آب چه معنایی دارد؟

با وجودی که تی‌دی‌اس‌سنج به شما مقدار کلی تعداد یون‌های محلول در آب آشامیدنی را می‌دهد، نمی‌تواند طبیعت و نوع یون‌های موجود در آن را نمایان کند؛ در نتیجه، این دستگاه نمی‌تواند تشخیص دهد کدام‌یک از مواد معدنی، مواد آلوده یا رسوبات در آب آشامیدنی منطقه شما وجود دارند.

تی‌دی‌اس‌سنج فقط می‌تواند مقدار آن را بر اساس واحد بر میلیون یا ppm نشان دهد؛ به همین دلیل، صرفاً از روی دستگاه تی دی اس سنج نمی‌توانید به سالم‌بودن یا نبودن آب آشامیدنی خود پی ببرید. همچنین، فلزات سنگینی مانند سرب یا آرسنیک تراکم بسیار کمی دارند و در دستگاه نشان داده نمی‌شوند.

علاوه بر این، برخی مواد معدنی سالم مانند کلسیم، منیزیم، پتاسیم و سدیم می‌توانند باعث شوند عدد بالایی در تی‌دی‌اس‌سنج نشان داده شود. به‌عنوان‌مثال، ممکن است شما با اندازه‌گیری آب آشامیدنی منطقه خود عدد بسیار بالایی را مشاهده کنید، درحالی‌که آن آب برای آشامیدن مناسب باشد؛ به همین علت، از داده‌های تی‌دی‌اس‌سنج فقط می‌توان به‌عنوان یک شاخص استفاده کرد و نباید آن‌ها را یک فاکتور قاطع برای ارزیابی کلی کیفیت آب آشامیدنی دانست.

بهتر است بدانید که هرچقدر مواد معدنی بیشتری را به نمونه آب خود اضافه کنید، عدد نشان‌داده‌شده در تی‌دی‌اس‌سنج افزایش می‌یابد. این عدد ممکن است بر اساس منطقه زندگی شما متغیر باشد و این موضوع تأثیری روی کیفیت آب آشامیدنی ندارد.

چرا برخی مواد در دستگاه تی دی اس سنج قابل‌اندازه‌گیری نیستند؟

از آن‌جایی که تی‌دی اس‌سنج اندازه‌گیری خود را بر اساس مواد باردار موجود در آب انجام می‌دهد، مواد نارسانا مانند روغن، گازوئیل و مواد شیمیایی مورداستفاده در صنعت داروسازی و آفت‌کش‌ها در این دستگاه نشان داده نمی‌شوند.

به‌عنوان‌مثال، ممکن است یک لیوان آب شامل آفت‌کش‌هایی باشد که میزان تمرکز آن صد واحد است. چنین آبی برای آشامیدن سالم نیست و به‌هیچ‌عنوان تأیید نمی‌شود؛ اما اگر آن را با دستگاه تی‌ دی ‌اس سنج تست کنید، به شما عدد صفر را نشان می‌دهد. با وجودی که این مواد سمی در آب حل می‌شوند، دستگاه شما نمی‌تواند اطلاعات خاصی را در مورد حضور یا میزان آن‌ها در آب به شما بدهد. دو علت اصلی برای این موضوع وجود دارد.

  • تی‌دی‌اس‌سنج یک روش اندازه‌گیری غیرانتخابی است و نمی‌تواند بین یون‌های مختلف تفاوتی ایجاد کند؛ بنابراین، برای چنین اندازه‌گیری‌هایی نیاز به دستگاه پیچیده‌تری دارید که دارای حساسیت بیشتری باشد. به‌عنوان‌مثال، اگر عدد ۱۸۴ را در دستگاه خود مشاهده کنید، باید بدانید که این مقدار فقط شامل میزان مواد معدنی مانند منیزیم، کلسیم یا سدیم می‌شود.
  • تی‌دی‌اس‌سنج حساسیت کافی برای اندازه‌گیری مواد سمی را ندارد و نمی‌تواند موادی مانند سرب، کروم یا آرسنیک را در نمونه تشخیص دهد. حساسیت این دستگاه بر واحد میلیون بوده، درحالی‌که غلظت موادی مانند سرب در آب آشامیدنی اغلب بر بیلیون است؛ بنابراین، استفاده از دستگاه تی دی اس سنج برای اندازه‌گیری این مواد مناسب نیست.


انواع دستگاه‌های تی‌دی‌اس سنج

دستگاه‌های تی‌دی‌اس‌سنج انواع مختلفی دارند و شما باتوجه‌به نیاز خود می‌توانید گزینه‌ای که برایتان مناسب‌تر است را انتخاب کنید. این انواع شامل تی‌دی‌اس‌سنج قلمی، تی‌دی‌اس‌سنج پرتابل، تی‌دی‌اس‌سنج رومیزی و تی‌دی‌اس‌سنج آنلاین می‌شود که در ادامه به توضیح مختصر هرکدام می‌پردازیم.

دستگاه تی‌دی‌اس‌سنج قلمی

تی‌دی‌اس‌سنج قلمی یا جیبی نوعی از این دستگاه است که در ابعاد بسیار کوچکی ساخته می‌شود. شما می‌توانید به‌راحتی این دستگاه را حمل کرده و هر زمان که به آن نیاز داشتید، از آن استفاده کنید. دقت این نوع تی‌دی‌اس‌سنج نسبت به سایر انواع آن کمتر است.

دستگاه تی‌دی‌اس‌سنج پرتابل

تی‌دی‌اس‌سنج پرتابل علاوه بر این‌که مانند تی‌دی‌اس‌سنج قلمی قابل‌حمل است، می‌تواند امکانات بیشتری را برای شما فراهم سازد؛ بنابراین، نتایجی که این نوع از دستگاه تی دی اس سنج ارائه می‌دهد بسیار قابل‌اطمینان‌تر بوده و شما می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

دستگاه تی‌دی‌اس‌سنج رومیزی

به این نوع از دستگاه‌های تی‌دی‌اس‌سنج، دستگاه تی‌دی‌اس‌سنج آزمایشگاهی نیز گفته می‌شود. این نوع دستگاه ابعاد بزرگ‌تر و دقت بیشتری دارد و همان‌طور که از نام آن پیداست، معمولاً در آزمایشگاه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه تی‌دی‌اس‌سنج آنلاین

شما با استفاده از این نوع دستگاه می‌توانید میزان تی‌دی‌اس‌های موجود در آب را به‌طور مداوم اندازه‌گیری کنید. این دستگاه که در سیستم‌های تصفیه آب صنعتی کاربرد مهمی دارد، می‌تواند با کمک سنسورهای خود اطلاعات دقیق‌تری درباره میزان تی‌دی‌اس‌های موجود در آب بدهد.

روش اندازه‌گیری تی‌دی‌اس‌سنج

میزان کل جامدات محلول در آب بر اساس واحد میلی‌گرم بر لیتر یا واحد بر میلیون یا همان ppm اندازه‌گیری می‌شوند. بیشترین مقدار مجاز اندازه‌گیری شده در دستگاه تی دی اس سنج ۵۰۰ ppm برای آب آشامیدنی است. عدد بالاتر از ۱۰۰۰ ppm، سطح ناایمنی از تی‌‌دی‌اس‌ها در آب را نشان می‌دهد. اگر این مقدار در دستگاه شما از ۲۰۰۰ ppm بالاتر رفته باشد، ممکن است سیستم فیلتر دیگر نتواند این مواد را به‌درستی تمیز کند.

اندازه‌گیری میزان کل مواد جامد حل شده در آب با تی‌دی‌اس‌سنج، ساده‌ترین راه برای تشخیص مقدار این مواد است. به‌عنوان‌مثال، اگر دستگاه عدد ۱۰۰ ppm را نشان داد، یعنی از هر یک میلیون بخش، ۱۰۰ عدد از آن یون‌های حل‌شده هستند و ۹۹۹۹۰۰ عدد از آن را مولکول‌های آب تشکیل می‌دهند.

کالیبره‌کردن تی‌دی‌اس‌سنج

برای این‌که دستگاه تی‌دی‌اس‌سنج بتواند نتایج دقیقی را در بر داشته باشد، لازم است که آن را قبل از استفاده کالیبره کنید. شرکت سازنده این دستگاه‌ها به شما محلولی ارائه می‌دهند تا بتوانید به کمک آن، این امر را انجام دهید. البته اگر دستگاه شما از نوع پرتابل یا رومیزی باشد، این کار به‌سادگی و تنها با فشردن دکمه‌های دستگاه انجام می‌شود.

آیا دستگاه‌های بسیار ارزان نتیجه درستی را نشان می‌دهند؟

این دستگاه کوچک قیمت زیادی ندارد، اما بسیاری از شرکت‌ها دستگاه‌های رایگان یا ارزان‌قیمت‌تری را همراه با محصولات خود عرضه می‌کنند؛ بنابراین، باید بدانید دستگاه‌های بسیار ارزان نمی‌توانند راه مناسبی برای ارزیابی کیفیت آب آشامیدنی باشند.

علت این امر آن است که این دستگاه‌ها قادر نیستند بین یون‌های مختلف تفاوتی قائل شوند و در نتیجه مقادیر نادرستی را به شما ارائه می‌دهند. در حقیقت، دستگاه تی دی اس سنج معمولاً حتی وجود موادی مانند آفت‌کش‌ها را در آب تشخیص نمی‌دهد و این می‌تواند تهدید بزرگی برای سلامت ما باشد. دستگاه‌های بسیار ارزان نمی‌توانند نتیجه درستی را به شما نشان دهند



چه زمانی استفاده از تی‌دی‌اس‌سنج به شما کمک می‌کند؟

برخی از فیلترهای آب با دیونیزه‌کردن آب کار خود را انجام می‌دهند؛ بنابراین، برای اطمینان‌یافتن از درست کارکردن دستگاه می‌توانید از تی‌دی‌اس‌سنج استفاده کنید. گروه تولیدی رهاب سازه یکی از شرکت‌های تخصصی است که در زمینه مشاوره و اجرای سیستم‌های تصفیه آب و تهویه مطبوع فعالیت دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دستگاه تی دی اس سنج و خرید این محصول می‌توانید با این مجموعه در تماس باشید. گروه تولیدی صنعتی رهاب سازه بیش از ۱۵۰۰ پروژه موفق در زمینه سیستم‌های تصفیه آب و تهویه مطبوع دارد.

۰/۵ (۰ نظر)

محصولات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up