لوله مسی چیست؟

لوله مسی چیست؟

از لوله‌مسی به عنوان خطوط آبرسانی در خانه‌ها استفاده میشود. از لوله‌های مسی برای سیستم‌های تهویه، سیستم‌های لوله کشی و سیستم‌های حرارتی استفاده ‌میشود. بارزترین ویژگی لوله‌های مسی، مقاومت بالا دربرابر خوردگی ‌میباشد. از متداول ترین نوع لوله‌ مسی براساس سایز ‌میتوان به نوع K، نوع L و نوع M اشاره نمود.

از پراستفاده‌ترین لوله‌های فولادی در صنعت، لوله‌ مسی هستند. مس یک عنصر شیمیایی است که عدد اتمی آن ۲۹ است و از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است و همچنین رسانای خوبی برای حرارت و جریان الکتریکی ‌میباشد.



مزایای استفاده از لوله‌های مسی

در بالا اشاره کردیم که از لوله‌ مسی به عنوان خطوط آبرسانی در منازل استفاده ‌میشود. از لوله‌ مسی برای سیستم‌های تهویه، سیستم‌های لوله کشی و سیستم‌های حرارتی استفاده ‌میشود. بارزترین ویژگی لوله‌های مسی که در واقع همان مزیت محسوب ‌میشود، مقاومت بالا در برابر خوردگی ‌میباشد. در حالت کلی از مزایای استفاده از لوله مسی ‌میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قالب ساده
  • هزینه تولید پایین
  • بهترین رسانای حرارت
  • مناسب برای محیط زیست
  • پخش دما به صورت یکنواخت در بدنه لوله

انواع لوله‌های مسی

لوله‌ مسی از جزو آن دسته از لوله‌های فولادی محسوب ‌میشوند که بیشترین استفاده را در صنایع مختلف و کاربرد گسترده‌ای دارند. لوله‌های مسی خود نیز بسیار متنوع هستند و دسته بندی زیادی برای آن‌ها وجود دارد. یکی از این دسته بندی‌ها از لحاظ کاربرد ‌میباشد. انواع لوله‌های مسی از لحاظ کاربرد عبارتند از:

  • لوله مسی کویل
  • لوله مسی کلاف
  • لوله مسی مویین
  • لوله مسی شاخه‌ای

لوله مسی شاخه‌ای

در این لوله‌ها هیچ گونه آلودگی وجود ندارد و داخل این لوله‌ها هم سطح بوده و هیچ گونه آلودگی در آن مشاهده ‌نمیشود. وجود این مشخصات باعث شده تا این لوله‌ها هدایت الکتریکی بسیار بالایی داشته باشند، در برابر خوردگی هم مقاومت بالایی دارند. از جمله کاربردهای این نوع لوله مسی ‌میتوان به استفاده از آن‌ها در تاسیسات بیمارستان‌ها و تهویه مطبوع اشاره کرد.

لوله مسی کلاف

لوله‌های مسی در ضخامت‌های مختلف، از قطرهای ۱/۴ اینچ تا ۷/۸ اینچ و طول ۱۵ تا ۵۰ میلیمتر با توجه به نیاز مشتری تولید و ساخت ‌میشود. این نوع از لوله مسی جنس نر‌می دارند همین کار باعث ‌میشود تا از آن‌ها در سیستم‌هایی مانند، سیستم‌های لوله کشی، دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی استفاده کرد.

لوله مسی کویل

به این نوع لوله‌ها LWC هم ‌میگویند و در مبدل‌های حرارتی و دستگاه‌های حرارتی استفاده ‌میشوند. از آنجایی که هدایت حرارتی مس دو برابر آلومینیوم است، در نهایت انتقال حرارت بیشتری دارند.

لوله مسی مویین

به این لوله‌ها، Capillary هم ‌میگویند. چون این لوله مسی قطر کمتری دارند همین امر سبب شده تا به آن‌ها لوله مویی ‌نیز میگویند. در چیلرها و تبریدها از آن‌ها استفاده ‌میکنند. این لوله را بین ورودی اپراتورها و خروجی فیلترها قرار ‌میدهند. توجه داشته باشید این لوله‌ها در قطرهای بیش تر از ۶۴ میلیمتر تنها به صورت شاخه در بازار موجود است.

لوله مسی در بازار

خوب است بدانید که قیمت لوله مسی در بازار نوسان زیادی دارد. لوله مسی با توجه به نیاز بازار به ۳ دسته تقسیم ‌میشوند که عبارتند از:

  • DLP
  • TPC
  • DHP

لوله‌های مسی TPC به دلیل اینکه جریان الکتریکی را با سرعت بالایی انتقال ‌میدهند بسیار پرکاربرد ‌میباشند. لوله مسی DLP و DHP علاوه بر دارا بودن جریان الکتریکی خوب، جوش کاری مناسبی نیز دارند و همین ویژگی باعث شده است تا از آن‌ها در ساخت مبدل‌های حرارتی استفاده شود.



محدودیت‌های استفاده از لوله‌های مسی

لوله‌های مسی فقط استقامت خوبی در برابر اکسیژن محلول در آب دارند، به عبارتی مقاومت کمی دربرابر انواع دیگر خوردگی و مواد شیمیایی دارند، تغییرات شیمیایی در دماهای بالای ضدیخ‌های پایه گلیکول موجب خوردگی لوله‌های مسی ‌میشود. از طرف دیگر این نوع خوردگی، در زمان تابش زیاد در سیستم‌های خورشیدی اتفاق ‌میافتد. پس نباید از این لوله‌ها در دستگاه‌های خورشیدی استفاده شود. به عبارتی ‌میتوان گفت اگر سولفید هیدروژن چگالی بالایی داشته باشد، لوله‌های مسی دچار آسیب ‌میشوند.

کاربرد لوله‌های مسی

عنصر مس با داشتن ویژگی‌هایی مانند مقاومت بالا و رسانندگی فوق العاده و همچنین مقاومت در برابر خوردگی و شکل پذیری خوب؛ مصارف زیادی در صنایع مختلف دارد. برخی از مهم ترین موارد کاربرد لوله‌های مسی عبارتند از:

  • پخش سوخت
  • مصرف در گاز پزشکی
  • انتقال سیالات سنگین
  • آبپاش‌های آتش نشانی
  • سیستم انتقال آب خانگی
  • تهویه و وسایل سرمایشی،گرمایشی

در حالت کلی دریافتیم که یکی از پراستفاده ترین نوع لوله‌ها در صنعت، لوله مسی ‌میباشد. مس یک عنصر شیمیایی است که عدد اتمی آن ۲۹ است و از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است و همچنین رسانای خوبی برای حرارت و جریان الکتریکی ‌میباشد. از لوله‌های مسی به عنوان خطوط آبرسانی در خانه‌ها استفاده ‌میشود. از مهمترین کاربردهای لوله‌های مسی ‌میتوان به استفاده در سیستم‌های تهویه و وسایل سرمایشی و گرمایشی، سیستم انتقال آب خانگی، مصرف در گاز پزشکی، استفاده به عنوان آبپاش‌های آتش نشانی، پخش سوخت و انتقال سیالات نام برد و استفاده کرد.

۰/۵ (۰ نظر)

محصولات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up